رئیس جمهور،در برابر وضعیت هنر و ادبیات کشور مسوول است

 اسداله غلامعلی، محقق و مدرس سینما، استاد یار دانشکده هنر دانشگاه دامغان در گفت‌‌ و گو با خبرنگار سیناپرس در خصوص تاثیر ریاست جمهوری جدید در پیشرفت هنر و ادبیات کشور اظهار کرد: هنر و ادبیات ارتباطی تنگاتنگ و دیالکتیک با جامعه دارد. از یک طرف هنر و ادبیات می‌تواند تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اجتماع را بازتاب دهند و از سویی دیگر بر جامعه، اعم از نخبگان و مردم عادی تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم می‌ گذارد. این دو مورد را بازتاب یا شکل‌ دهی می‌ گویند.

وی در ادامه افزود: رئیس جمهور به عنوان نماینده و مسوول مرکز دولت، برخاسته از جامعه مردمی است و در کنار تمام مسوولیت هایش که ریشه در قانون اساسی کشور دارند، یک وظیفه حیاتی دارد و آن فراهم کردن شرایط امن و آرام برای مردم است. در جامعه ای که مردم مدام درگیر استرس و اضطراب های مختلف اجتماعی و اقتصادی هستند، فرهنگ و هنر نه تنها مجال رشد پیدا نمی کند، بلکه دچار ضعف و تباهی هم می‌ شود.

او با اشاره به این که هنر و ادبیات پاسدار و نگهبان فرهنگ هر سرزمینی  است و فرهنگ، هویت و ماهیت جمعی هر اجتماع انسانی محسوب می‌شود، عنوان کرد: در کشوری که مردم مطالعه هنر و ادبیات را در اولویت خود قرار نمی‌ دهند پیش از آنکه خود مردم مورد قضاوت قرار بگیرند باید شرایط زیستی و زندگی روزمره آنها تحلیل شود و زندگی مردم با عملکرد مسوولان کشور به ویژه دولت و رئیس جمهور در ارتباط است. بنابراین می‌توان گفت حتی اگر رئیس جمهور شخصا هنرمند یا ادیب نباشد، ولی در برابر وضعیت هنر و ادبیات کشور مسوول است.  

این استادیار دانشگاه همچنین تاکید کرد: راهکارها و پیشنهادات متعددی در  زمینه پیشرفت هنر و ادبیات کشور وجود دارد. وضعیت هنر اعم از ادبیات، سینما، تئاتر و دیگر هنرها در جامعه به ویژه در یک سال اخیر و جدال با ویروس کووید 19، مطلوب نیست. تعطیلی سینماها و مراکز هنری و فرهنگی، بالا رفتن قیمت کاغذ و کتاب‌ نمونه‌ هایی قابل رویت و بدیهی از مشکلات هنرمندان است.

وی افزود: در حال حاضر امنیت اقتصادی یکی از مهترین دغدغه های هنرمندان و اهالی هنر و ادبیات است چرا که وضعیت اقتصادی هر جامعه مستقیما بر تولید و ساختار آثار هنری تأثیر می‌ گذارد. هنرمندی که درگیر وضعیت معیشتی نابسامان است نه تنها در آفرینش دچار نقصان می‌شود، بلکه رفته رفته هویت و شخصیت حرفه‌ ای اش را از دست می‌ دهد و مجبور است برای رفع نیازهای اولیه‌ اش حرفه دیگری را انتخاب کند. علاوه بر وضعیت اقتصادی اصلاح دقیق در ساختار مدیریتی برخی از ارگانها و سازمانهای مرتبط با هنر و ادبیات که در این دوره کارآمد نبوده‌اند، الزامی است.
اسداله غلامعلی در پایان گفت: پیشنهاد می‌ کنم رئیس جمهور آینده در اولین فرصت کتاب «چرا ادبیات؟» نوشته ماریو بارگاس یوسا را بخواند تا بیشتر از قبل، اهمیت هنر به ویژه ادبیات را دریابند.   

گزارش:فاطمه میرغیاثی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا