واکسیناسیون سراسری تنها راه پیشگیری از جهش ژنتیکی ویروس کرونا

به گزارش سیناپرس،در حال حاضر در دومین سال همه گیری کرونا قرار داریم و این ویروس تاکنون چندین جهش ژنتیکی داشته و انواع جدیدی که برخی میزان سرایتشان بیشتر است را ایجاد کرده است.

تفاوت امسال با سال گذشته ساخته شدن چندین واکسن کووید ۱۹ است که میزان مختلفی از اثربخشی را ارائه می دهد اما آنچه در همه آنها یکسان است این که همگی میزان موارد بستری در بیمارستان، افراد تحت مراقبت های ویژه و همچنین مرگ ناشی از این بیماری را به شدت کاهش می دهند. به گزارش سیناپرس،بنابراین این واکسن ها به گیرندگان ایمنی داده و آنها را از ابتلا به نوع شدید این بیماری مصون می دارد.  
اما در حال حاضر نگرانی در بین جامعه علمی ظهور انواع بسیار عفونی کووید ۱۹ است و ممکن است از واکسن های فعلی در امان باشند. اما محققان می گویند هرچه افراد بیشتر واکسینه شوند توانایی جهش ویروس از بین می رود. 

به گفته متخصصان مراقبت های بهداشتی، افراد نباید استفاده از واکسن کووید ۱۹ را به تأخیر بیندازند زیرا این امر به ویروس فرصتی برای ایجاد انواع جدید می دهد و برخی از آنها ممکن است اثر واکسن های فعلی را کاهش دهند. آنها معتقدند کسانی که واکسن نمی زنند ظلم بزرگی به نزدیکان، دوستان و هموطنان خود می کنند.
یکی از متخصصان مراقبت های بهداشتی از بیمارستان های گلینگلز گلوبال معتقد است که ویروس کووید ۱‍۹ هنوز تعداد زیادی میزبان برای تکثیر باقی مانده است و این فرصت بیشتر برای توسعه تصادفی انواع جدید است. به گزارش سیناپرس، برخی از این انواع ممکن است اثر واکسن فعلی را کاهش دهند که مطمئناً سناریوی مطلوبی برای انجام آن نیست.

از این رو، مهم این است که افراد یکدیگر را تشویق کنند که زودتر واکسینه شوند تا همگی اطمینان حاصل کنیم که ویروس از زندگی ما بیرون رانده می شود. به طور کلی تنها راه موفقیت در این کار واکسیناسیون سراسری و مشارکت همه مردم است. 
مبارزه با ویروس کرونا به یک تلاش جامع نیاز دارد و همه باید وارد عمل شوند و واکسن خود را دریافت کنند به طوری که زنجیره انتقال از یک شخص به شخص دیگر شکسته شود.

حتی دریافت یک دوز واکسن کرونا نیز می تواند حفاظت نسبی به فرد دهد. در حال حاضر برخی از کشورها تصمیم گرفته اند تا دوز اول واکسن کووید ۱۹ را به همه بزرگسالان تزریق کرده سپس ارائه دوز دوم را آغاز کنند. 

به گفته کارشناسان، لازم نیست که افراد یک سال صبر کنند و برای مشاهده عوارض جانبی منتظر بمانند. نزدن واکسن و انتظار فقط منجر به ایجاد جهش های ویروسی جدید در آینده می شود.

به گزارش سیناپرس، واکسن های RNA و واکسن های مبتنی بر آدنوویروس در حال حاضر در مرحله دو آزمایش انسانی برای سایر بیماری های عفونی مانند آنفلوانزا و ویروس کرونای مرس (MERS) که با کرونا سارس ۲ عامل کووید ۱۹ متفاوت است، قرار دارند. دانشمندان در حال حاضر اطلاعات ایمنی و اثربخشی را در مورد واکسن های مشابه دارند و وقت آن است که ما به علم پزشکی اعتماد کنیم و تصمیم بگیریم که واکسیناسیون را در اولین زمان انجام دهیم.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا