عوارض مرگبار واکسن فایزر بیشتر از آسترازنکا است

به گزارش سیناپرس، طی روزهای گذشته کرونا مجددا نه در قالب یک موج تازه که به تعبیر مقامات بهداشتی هندوستان، به شکل یک سونامی، بسیاری از مناطق جهان را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان کشورهای مختلف با استفاده از ده ها واکسن مختلف ساخته شده توسط شرکت های مختلف تلاش می کنند تا با واکسیناسیون جمعی به مصاف این بیماری رفته و آن را کنترل کنند. 

گزارش های مختلفی نشان می دهد، برخی واکسن ها دارای عوارض بعد از تزریق هستند که در بین آن ها نام واکسن آسترازنکا بیش از سایر موارد به گوش می خورد. گفته می شود تزریق این واکسن در برخی افراد موجب بروز لخته خون شده و در موارد نادری نیز فرد واکسینه شده جان خود را از دست داده است.به گزارش سیناپرس، این موضوع درکنار رقابت های سیاسی باعث شده است تا شرکت های سازنده واکسن به نقد و تحلیل سایر واکسن ها پرداخته و به تازگی سازندگان واکسن روسی اسپوتنیک ۵ (Sputnik V) ادعا کرده اند که اطلاعات موجود نشان می دهد، تعداد بیشتری از افراد پس از استفاده از تزریق فایزر نسبت به واکسن آسترازنکا جان خود را از دست داده اند.

در گزارش تیم سازنده اسپوتنیک ادعا شده است که مرگ و میر ناشی از واکسیناسیون با واکسن فایزر نسبت به واکسن آسترازنکا به ازای هر یک میلیون دوز تزریق شده بیشتر است. این ادعا بر اساس گزارش ها و داده های رسمی عمومی است که  توسط ۱۳ تنظیم کننده بهداشت بین المللی ارائه شده است. این گزارش همچنین افزود، علل چنین اختلافات عمده ای در تعداد موارد مرگ در بین واکسن های مختلف باید مورد بحث صادقانه علمی و عمومی قرار گیرد.

گفتنی است شرکت های سازنده واکسن فایزر و آسترازنکا هنوز هیچ واکنشی به ادعای این سازنده واکسن روسی نشان نداده اند.
آمارهای جهانی حاکی از این حقیقت است که مشکلات و مسائل ایمنی در قالب عوارض جانبی همچنان در واکسن های فایزر و آسترازنکا ادامه داشته و در زمستان گذشته گزارش شده بود که بیست و سه بیمار مسن در نروژ به دنبال ایمن سازی علیه کووید ۱۹ با واکسن فایزر (mRNA Pfizer-BioNTech)  فوت کردند.

به گزارش سیناپرس، از طرف دیگر چندین کشور نیز طی ماه های گذشته استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کرده اند زیرا ممکن است این واکسن باعث ایجاد لخته خون در برخی از گیرندگان شود. اخیراً، مقامات بهداشت منطقه ای در منطقه لومباردی ایتالیا نیز گفته اند که اعتماد مردم در استفاده از واکسن آسترازنکا از بین رفته و این موضوع موجب بروز مشکل در روند سریع واکسیناسیون شده است.

این هفته، اداره کالاهای درمانی و هماهنگ کننده خدمات پزشکی استرالیا (TGA)  نیز اعلام کرد که مرگ یک زن ۴۸ ساله در این کشور به دلیل لخته شدن خون ناشی از عوارض واکسن آسترازنکا بوده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا