این لباس بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد

به گزارش سیناپرس، این لباس که لباس تارخان نامیده می شود، از نام دهکده ای به نام تارخان در نزدیکی ۴۸ کیلومتری جنوب قاهره مصر برگرفته شده که در سال ۱۹۱۳ میلادی کشف شده است. این لباس حدود پنج سال پیش، با استفاده از آخرین فن آوری تاریخ گذاری رادیوکربن، تاریخ گذاری شده است.
محققان تشخیص دادند که این لباس، یک لباس کتانی با جزئیات دقیق مربوط به سال های ۳۴۸۲ تا ۳۱۰۳ پیش از میلاد است که آن را به قدیمی ترین لباس بافته شده در جهان تبدیل کرده است.
آلیس استیونسون (Alice Stevenson)، متصدی بخش باستان شناسی مصر موزه پتری لندن، اخیراً گفت که منسوجات بازیابی شده از سایت های باستانی عموماً بیش از دو هزار سال نیستند. به گزارش سیناپرس،بر اساس این گفته، محققان اعلام کردند که لباس تارخان بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد بنابراین قدیمی ترین لباس جهان است.
لازم به توضیح است که در سال ۱۹۱۳ میلادی انبوهی از پارچه کتانی کثیف توسط سر فلیندرز پتری (Sir Flinders Petrie) در سایت باستانی تارخان کشف شدند. در سال ۱۹۷۷ میلادی، محققان موزه ویکتوریا و آلبرت در حال آماده سازی و تمیز کردن این پارچه های کتانی کثیف بودند که لباس تارخان را که کامل و سالم بوده، کشف کردند. 
به گزازش سیناپرس، اگرچه در بخش آرنج و زیر بغل این لباس چین هایی وجود دارد که نشان می دهد که شخصی این لباس را می پوشیده است اما مدل آن که نشان دهنده یک پیراهن کتانی یقه هفت با آستین های چین دار است بسیار عالی باقی مانده و نشان دهنه تمدن آن دوره است.
محققان برای تثبیت و حفاظت این پارچه، آن را روی ابریشم کرپلین دوخته و به نمایش گذاشتند.

این لباس به عنوان قدیمی ترین لباس مصر و قدیمی ترین لباس بافته شده در جهان که از یک مقبره قدیمی کشف شد، به نمایش درآمده و مورد ستایش قرار گرفته است. با این حال، از آنجا که مقبره ای که این لباس در آن پیدا شده بود، غارت شده است، محققان نتوانستند سن دقیق این لباس را ارائه دهند اما در دهه ۱۹۸۰ میلادی هنگامی که پارچه هایی که به همراه این لباس کشف شدند را با استفاده از فناوری جدید طیف سنجی جرمی شتاب دهنده مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، دریافتند که قدمت آن می تواند به اواخر هزاره سوم پیش از میلاد برسد. به گفته محققان، این تاریخ بسیار گسترده است.

سرانجام، در سال ۲۰۱۵ میلادی، یک نمونه که فقط ۲/۲۴ میلی گرم وزن از خود لباس بوده توسط واحد رادیوکربن دانشگاه آکسفورد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که لباس تارخان متعلق به سال ۳۴۸۲ تا ۳۱۰۲ پیش از میلاد است و حتی ممکن است پیش از تاریخ سلسله اول مصر (حدود ۳۱۱۱ تا ۲۹۰۶ پیش از میلاد) باشد.
استیونسون اعلام کرد که ما همیشه شک داشتیم که این لباس تا این حد قدیمی باشد. هیچ چیز با آن کیفیت و آن تاریخ کاملاً شبیه آن در اختیار نداشتیم. شگفت آور است که فکر کنیم حدود پنج هزار سال باقی مانده است.
واضح است که ظرافت پارچه و دوخت این لباس، گواه این واقعیت است که تمدن های آفریقای باستان بسیار پیشرفته بوده و در صنعت نساجی نیز بسیار عالی محسوب می شدند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا