جشنواره عکس رشد بعد تربیتی، اجتماعی و تاریخی دارد

حسن ملکی روز یکشنبه در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره عکس که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: جشنواره های سازمان پژوهش که در موقعیت‌های مختلف سال برگزار می شود، فرصت های طلایی علمی، فرهنگی و تربیتی است که هر کدام افق تازه‌ای را برای ما باز می‌کنند و زمینه‌ فعالیت علمی و فرهنگی سازمان پژوهش را فراهم می کند.

وی عنوان کرد: این جشنواره‌ها باعث تعالی فعالیت‌های سازمان می شود. جشنواره کتاب، فیلم، عکس و محتوای الکترونیکی به صورت‌های مختلف به این تعالی کمک می کند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در این جشنواره کاربردی عکس را به عنوان یک رسانه می نگرم، عکس یک رسانه است. هر عکسی پیامی را منتقل می کند و هیچ عکسی را نمی توان یافت که نقش رسانه‌ای نداشته باشد.

ملکی یادآور شد: حتی یک عکس از فردی معمولی را هم نگاه کنید به شما پیام می‌دهد که عمر انسان عبور می کند و گذر می کند و از لحاظ عمر پیامی را می توان بهره برداری کرد؛ بنابراین می تواند در فرآیند یادگیری موثر باشد.

وی با بیان اینکه عکس به عنوان یک رسانه تربیتی و آموزشی مورد توجه جشنواره است، گفت: به منظور تعالی جشنواره عکس ابعاد عکس و آرمان‌های جامعه باید مورد توجه باشد تا تعالی بیشتری پیدا کند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: جشنواره  عکس رشد سال آینده اگر از امسال پررونق تر نباشد، توجیهی ندارد. بنابراین باید با شناخت عوامل پیشرفت به قوی‌تر شدن این جشنواره کمک کرد.

جشنواره عکس رشد به محتوای آموزش عمق می بخشد

سید مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر فنی، حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره عکس به صورت مجازی اظهار داشت: یکی از کارکردهای اصلی آموزش های مهارتی توجه به نقش آفرینی مهارت آموختگان است. جشنواره ها در شرایط اضطرار و  فرهنگی و هنری کشور با مصداقی که برای آن تعریف می‌شود در عمق بخشی به محتوای آموزش دیده مشارکت جدی دارند.

وی افزود:مشارکت و همکاری با نظام سلامت و به نوعی نظام‌های دیگر از ویژگی‌هایی است که مهارت آموزان عکاسی در آن سهیم بودند.

مدیرکل دفتر فنی، حرفه‌ای و کاردانش گفت: جشنواره عکس رشد اتفاقات خوبی را رقم زد تا استمرار برنامه‌های مشترک در سطح آموزش و پرورش دنبال شود.

یازدهمین دوره جشنواره عکس رشد در ۲ گروه سنی بزرگسال (برای فرهنگیان و عکاسان آزاد) با موضوعات مدرسه، خانواده دوم؛ ایران، سرزمین پرگهر و بخش جنبی: گام دوم انقلاب؛ و گروه سنی دانش‌آموزی (برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم) با موضوع آزاد برگزار شد.

در این جشنواره تعداد چهار هزار و ۱۴۹ عکس در بخش آزاد و هزار و ۲۴۷ عکس در بخش فنی‌وحرفه‌ای به دبیرخانه ارسال شد که از میان آن‌ها ۲ هزار و ۳۴۰ عکس در مرحله اول توسط هیأتی پنج نفره تأیید شدند. پس از سه مرحله داوری، تعداد ۷۰ عکس در بخش آزاد، ۲۲ عکس در بخش دانش‌آموزی و ۲۳ عکس در بخش بزرگسال فنی و حرفه‌ای به نمایشگاه جشنواره عکس رشد راه یافتند.

آموزش مجازی(کرونا و آموزش، آموزش در قرنطینه، مشارکت خانواده‌ها و …)،  معلم (تدریس، رفاقت، مشاوره، بازی با دانش آموز و…)،   دانش‌آموز (درس خواندن، مشارکت در فعالیت‌های مدرسه، دوستی، کار گروهی و…)،  فضای مدرسه (کلاس، معماری، کتابخانه، بوفه، نمازخانه، حیاط، آب‌خوری، آزمایشگاه، اتاق بهداشت، گرافیک محیطی، دفتر معلمان و…)،  هنرستان (کار عملی، کارگاه، هنرآموز و هنرجو، اشتغال و…)،   در راه مدرسه (سرویس مدرسه، پیاده به سوی مدرسه، گروه دوستان و…)،  انواع مدرسه (هوشمند، ماندگار، چندپایه، روستایی، عشایری و شهری)  و برنامه‌های مدرسه (جشن شکوفه‌ها، روز معلم، صبحگاه، پرچم، کتاب‌خوانی، زنگ تفریح، جشن، مناسبت‌های مذهبی، راهپیمایی، آغاز سال تحصیلی، نمایشگاه‌ها، دوستی‌ها و قهرها، شورای دانش‌آموزی، شورای معلمان، جلسات اولیا و مربیان و…) از جمله موضوعات این جشنواره بود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا