شروع همکاری ایران با موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها

دیدار مدیران موسسه بین المللی تحلیل سیستم ها با مسئولان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دعوت از ایران برای عضویت در این موسسه و پس از نظر مساعد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر نیرو و دیگر رییسان سازمانهای تخصصی، تفاهمنامه عضویت ایران در موسسه یاسا در اردیبهشت 1394 امضاء شد.

بر اساس دعوت این موسسه از صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی برای آشنای بیشتر با بدنه تخصصی یاسا، ادامه مذاکرات عضویت، ارائه موضوعات همکاری موسسات ایرانی عضو کمیته ملی یاسا، عملیاتی کردن تفاهمنامه و تعیین دقیقتر زمینه های مطالعاتی، دکتر نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و دکتر غفوری آشتیانی، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با مدیران و پژوهشگران موسسه یاسا دیدار کردند.

در این ملاقات، زمینه ها و موضاعات تحقیقاتی پیشنهادی ایران در حوزه آب، انرژی، محیط زیست و تغییر اقلیم، مدیریت ریسک زلزله، و ریسک و اقتصاد(HSE) که به ترتیب توسط وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ارائه شده بود برای بخش های تخصصی مرتبط در موسسه یاسا عنوان شد. دستاورهای حاصل از این جلسات و مذاکرات با مسئولان و متخصصان یاسا برای کشور به صورت خلاصه عبارتند از:

1- تحقق و اجرای تفاهم نامه امضا شده با یاسا در اردیبهشت 94 تا عضویت رسمی ایران در موسسه یاسا.

2- انتخاب و برنامه ریزی برای اجرای 5 پروژه مشترک اولویت دار برای شروع در سال اول در زمینه آب، انرژی، ریسک و تاب آوری، محیط زیست و آلودگی هوا براساس پیشنهادات کمیته ملی یاسا در ایران و توانمندی های موسسه یاسا. کمیته ملی یاسا در حال حاضر با توجه به موضوعات همکاری و سوابق مربوطه متشکل از نمایندگان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به عنوان مرکز و کانون تمام هماهنگی ها و همکاری ها، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله است.

3- با توجه به توان بالای علمی ایران، حضور ایران در یاسا به عنوان یک آورده علمی برای موسسه و افزایش کلان تحقیقاتی خواهد بود و همکاری با یاسا کاملا دو طرفه است.

4- اعطای حداقل 4 کرسی پسا دکتری کوتاه مدت به متخصصان ایرانی برای اجرای پروژه های تعریف شده و میزبانی متخصصان ایرانی بر حسب نیاز.

5- برگزاری کارگاه های آموزشی برای متخصصان جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه های اولویت دار با هدف آشنایی متخصصان جوان با فعالیت های موسسه یاسا و نگرش سیستمی به مسائل کشور.

6- برنامه ریزی و حرکت در جهت اینکه در آینده ایران عهده دار نقش مرکز منطقه ای و یا رابط کلیدی یاسا در منطقه شود.

7- ارائه پروژه های مشترک تدوین شده توسط سازمانهای تخصصی ایران و موسسه یاسا به موسسات بین المللی برای دریافت منابع مالی مورد نیاز.

8- برگزاری کارگاه های تخصصی تعیین هدف (Scoping Workshop) در 9 ماه آینده در تهران جهت تعیین چالش های کاری و نیاز کشور، برنامه ریزی وتعریف شرح خدمات همکاری در اولویت های تعیین شده.

عناوین کلان کارگاه های تعیین هدف با مسئولیت سازمان مربوطه عبارتند از:

1- مطالعه جامع و یکپارچه بر ریسک بحران آب، مدیریت مصرف آب از نگاه اقتصادی، حاکمیتی و اجتماعی و انرژی و تغییر اقلیم. (مسئول: وزارت نیرو)

2- مطالعه جامع انرژی در ایران و برنامه ریزی انرژی و مطالعات ریسک و انرژی. (مسئول: وزارت نیرو)

3- ریسک و تاب آوری در برابر سوانح طبیعی (مسئول: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله)

4- تدوین راه حل های علمی رفع آلودگی هوا و محیط زیست. (مسئول: سازمان محیط زیست)

موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها در کشور اتریش واقع شده و یک موسسه مستقل غیردولتی است که با بهره گیری از فناوری های نوین، در موضوعات و مسایل مورد بسیار مهم بین المللی مانند تغییر اقلیم، انرژی، آب، امنیت غذایی، آلودگی هوا و عدالت اجتماعی فعالیت می کند. این موسسه دارای ساختاری مستقل است که در سال 1971 میلادی توسط 12 کشور دنیا که معتقد بودند، کشورها بدون توجه به ارتباطات سیاسی، باید به لحاظ علمی، با یکدیگر ارتباط داشته باشند، تاسیس شد. این موسسه، ارتباط بین شاخه های مختلف علوم را برقرار می کند و متخصصان برجسته حدود 60 کشور جهان، با این موسسه همکاری دارند که برندگان جایزه نوبل از جمله آنها هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا