ماهی های قرمز را در رودخانه ها رها نکنید

دکتر محمود رضارسولی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان  اظهار کرد:شهروندان می توانند برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از محلول نمک طعام 3% یا پرمنگنات پتاسیم یا پرکلرین و یا بتادین استفاده کنند و آب تعویض ماهی را برای  جلوگیری از آلودگی زیست محیطی مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه کرده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنند.

وی از عموم شهروندان خواست با توجه به اینکه برخی از بیماریهای مشترک از جمله بعضی بیماریهای پوستی و گوارشی در انسان از طریق تماس مستقیم با ماهیان زینتی و قرمز منتقل می شود تا حد امکان مـاهـی زینتی (قـرمز) شب عید خود را از فروشگاهها و مراکز عرضه بهداشتی و معتبر تهیه کنند.
دکتر رسولی تصریح کرد: شهروندان باید از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهیان قرمز را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی عرضه می کنند، خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز فروش مجاز و بهداشتی، مکانهای مسقفی هستند که دارای مجوز فروش ماهیان زینتی و قرمز بوده و دارای لــوازم شستشــو و ضد عفونی مناسب باشند.
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: هنگام تعویض آب ماهی قرمز و تماس با ظروف و لوازم نگهداری آن حتماً از دستکش استفاده کنند و با رعایت بهداشت فردی کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی بازدارند چرا که ممکن است عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

وی تصریح کرد: براساس آخرین مطالعات علمی، ماهی قرمز عامل انتقال ویروس کرونا نیست ولی به صورت مکانیکی و ثانویه و از طریق تماس ممکن است باعث انتقال بیماری کرونا شود.

دکتر رسولی به روز 13 فروردین ماه و گرامیداشت روز طبیعت اشاره کرد و افزود: شهروندان باید در تمامی ایام سال از طبیعت محدافظت کنند و به این ترتیب از رها سازی ماهی های قرمز در رودخانه ها و منابع آبهای طبیعی خودداری کنند.

گزارش: نفیسه پاکیزه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا