تزریق دو دوز واکسن کرونا تاثیر ایمنی طبیعی را در بدن دارد

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در بررسی های جدید خود دریافتند  که هیچ یک از ۱۴۵۶ پرسنل و خدمه بهداشتی در دانشگاه آکسفورد که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده بودند، پس از چهارده روز به حداکثر میزان ایمنی رسیده و دچار عفونت های علامت دار نشده اند.
آنها همچنین در مقایسه با افراد واکسینه نشده ۹۸ درصد عفونت علامتی کمتر داشتند. این شرایط مشابه افرادی بود که به کووید ۱۹ مبتلا شده و مجددا سلامتی خود را به دست آورده اند.
لازم به ذکر است که در مجموع، ۱۳ هزار و ۱۰۹ پرستار و سایر افراد شاغل در حوزه پزشکی و کادر درمان در این مطالعه شرکت کردند که ۱۱ هزار و ۲۳ نفر آن ها حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده بودند.
به گزارش سیناپرس،از این تعداد، هشت هزار و ۲۸۵ نفر واکسن فایزر  دریافت کردند که هزار و چهارصد و هفت نفر از آنها هر  دو دوز واسکن را تزریق کرده بودند و ۲ هزار و ۷۳۸ نفر نیز واکسن آسترازنکا را دریافت کرده بودند
دکتر کتی جفری، متخصص پیشگیری از عفونت در این رابطه گفت: ما از هزاران پرسنلی که در بیمارستان ها کار می کنند و در برنامه آزمایش شرکت کرده اند، سپاسگزاریم. به گزارش سیناپرس،این افراد توانستند منبعی غنی از اطلاعات را برای ما فراهم کنند که ما را قادر می کند ماهیت این ویروس جدید و نحوه مصونیت در برابر آن را بررسی و روشن کنیم.

در این مطالعات به طور واضح مشخص شد که دریافت دو دوز واکسن کرونا منجر به ایجاد مصونیت کامل شده و هیچ عفونت و علامتی از ابتلا به بیماری در بین کارکنانی که دو دوز واکسن داشته اند را مشاهده نکردیم.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: داده های حاصل از این مطالعه از آنجا كه اطلاعاتی ارزشمند را فراهم می كنند، می تواند برای تدوین سیاست های کلان بهداشتی دارای اهمیت بوده و از آن بهره جست.به گزارش سیناپرس، نتایج این پژوهش همچنین مشخص می کند  که کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی و سایر گروه هایی که به دلیل تماس با بیماران کرونایی در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند باید به محض دسترسی دوز دوم واکسن را تزریق کنند. 
محققان همچنین هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد محافظت کمتر واکسن در مقایسه با ابتلا به بیماری و عفونت طبیعی در برابر ویروس عامل کووید ۱۹ به دست نیاوردند.

این تحقیق همچنین نشان می دهد که هم واکسیناسیون و هم ابتلای قبلی به این بیماری می تواند خطر و ضریب انتقال را کاهش ده ، زیرا میزان موارد مثبت ابتلا به بیماری در هر دو صورت به طور یکسان کاهش پیدا می کند.
محققان می گویند، حتی زمانی که افراد پس از عفونت قبلی به این ویروس آلوده شده یا به اصلاح دوباره به کرونا مبتلا می شوند، میزان ویروس موجود در بدن آن ها کاهش یافته و انتقال آن کمتر بوده و علائم و شدت بیماری نیز به طور قابل توجهی کمتر می شود.
نتایج این مطالعات و یافته های به دست آمده از آن به صورت نسخه پیش از چاپ در MedRxiv منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا