این پنج جانور قادر به استفاده از ابزار هستند

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران همواره اعتقاد داشتند انسان تنها موجود هوشمند در کره زمین محسوب می شود که قادر به ایجاد تغییر در اشیاء به منظور استفاده از آن ها در مسیر خواسته های خود بوده و به اصلاح توانایی ابزار سازی دارد.

اگر چه بسیاری از جانوران قادر به استفاده از اشیا جهت رسیدن به اهداف خود هستند اما این جانوران قادر به ایجاد تغییر در این اشیاء نبوده و از آن ها به همان صورت که در طبیعت یافت می شود استفاده می کنند اما این فقط انسان است که با استفاده از ابزار، قادر به تولید ابزار بوده و برای مثال می توانست با کمک سنگ، لبه های یک سنگ دیگر را تیز کرده و یا چوبی را تراش دهد.
در این میان برخی از سایر گونه های جانوری هوشمند نیز برای انجام کارهای مختلف روزانه خود از برخی ابزارها استفاده می کنند، برای نمونه بسیاری از جانوران مانند میمون ها و شامپانزه ها از چوب، استخوان و سنگ برای کارهای مختلف روزانه خود بهره می برند.
در این بخش به معرفی پنج جانور با هوش که از ابزارهای مختلف در طبیعت بهره می برند، می پردازیم:

۱- شامپانزه:
شامپانزه ها می توانند با استفاده از ابزار به شکار و صید دیگر حیوانات بپردازند. به گزارش سیناپرس، بررسی های جانور شناسان نشان می دهد این جانور با کمک چوب می تواند مورچه و موریانه ها را از سوراخ هایشان بیرون کشیده و بخورد. شامپانزه ها همچنین  از سنگ به عنوان سلاح برای حمله و البته برای شکاندن هسته میوه ها و دانه ها استفاده کرده و حتی دیده شده از چوب به جای نیزه استفاده می کنند.

 

 

۲- ماهی عاج دار (Tusk fish):
ماهی ها معمولا به عنوان موجوداتی کم هوش شناخته می شوند اما این گونه باهوش ماهی برای خرد کردن صدف های باز، از مرجان ها به عنوان ابزار استفاده کرده و پوسته خارجی صدف را شکافته و از آن تغذیه می کند. این روند ممکن است چند دقیقه یا یک ساعت طول بکشد.

 

 

 

۳- کلاغ
کلاغ ها به طور کلی به عنوان پرندگانی باهوش و زیرک شناخته می شوند. در این میان گونه ای خاص از کلاغ ها با استفاده از چوب برای استخراج غذا و انتقال آن به لانه های خود استفاده می کند. بررسی های انجام شده نشان می دهد که آنها علاقه خاصی به ابزارهای خاص دارند، شاخه های قلاب دار اغلب به طور گسترده ای از سوی این پرنده استفاده می شود.

 

 

 

۴- کروکودیل
کروکودیل را شاید بتوان تنها خزنده ای دانست که از ابزار برای رسیدن به طعمه اش استفاده می کند. تاکنون در موارد زیادی مشاهده شده است که این جانور چوب ها را روی آب و در بالای پوزه خود قرار می دهد تا پرندگانی که برای ساخت لانه خود به شاخ و برگ درختان نیاز دارند، فریب خورده و به دام بیفتند.

 

 

 

۵- اختاپوس
اختاپوس ها را می توان یکی از باهوش ترین موجودات دریاها نامید. این جانوران نرم تن از پوسته های صدف و سایر مواد مشابه که در بستر دریا پیدا می شود به عنوان زره محافظ استفاده کرده و با نزدیک شدن شکارچی در داخل آن پنهان می شوند.
در خاتمه باید تاکید کرد که اگرچه این حیوانات همگی از ابزارهایی که طبیعت در دسترشان قرار داده استفاده می کنند اما  تفاوتی که انسان و حیوانات دیگر در حوزه طبیعت و بهره برداری از آن دارند، موضوع ابزارسازی است. در واقع انسان در میان سایر موجودات، تنها جانوری است که به صورت گسترده ای از ابزارهای مختلف برای پیشبرد مقاصد خود در طبیعت استفاده می کند.به گزارش سیناپرس،  اگر چه ممکن است به صورت نادر و همانطور که در نمونه های بالا مشاهده شد، در برخی از حیوانات استفاده از ابزارهایی ساده مشاهده شود ولی انسان تنها موجودی در جهان محسوب می شود که با استفاده از یک ابزار، تلاش می کند تا ابزارهای دیگری بسازد. در واقع این تکنیک ساخت ابزار با استفاده از ابزار، تنها منحصر به انسان است. 

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا