تا آخر بهار ۱۴۰۰ گروه‌های حساس واکسن می‌گیرند

برنامه «روزنه» با موضوع بررسی استراتژی‌های لازم در رابطه با توزیع واکسن کرونا، در ارتباط تلفنی با دکتر آمیتیس رمضانی (مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران و دبیر انجمن متخصصین عفونی) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

آمیتیس رمضانی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: در حال حاضر واکسن‌های متعددی برای خرید واکسن کاندید شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر واکسن هندی «باهارات» در سازمان غذا و دارو از نظر کارایی مورد تایید قرار بگیرد، به داخل کشور وارد می‌‌شود.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با اشاره به این که واکسن‌ها با تکنولوژی‌های متفاوتی ساخته می‌شوند، عنوان کرد: بسیاری از واکسن‌ها از ویروس‌های غیرفعال شده ساخته می‌شوند، به عبارت دیگر این واکسن‌ها از ویروس‌هایی کِشت شده و غیر فعال تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: واکسن‌های ایرانی و هندی و چینی با روشِ ویروس کُشته تولید شده‌اند.

آمیتیس رمضانی اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم در تولید یا خرید واکسن، به سراغ واکسن‌هایی برویم که ایمنی بیش از 90 درصد دارند و عوارض کم‌تری را برجای می‌گذارند.

وی با اشاره به این که کارآیی واکسن‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است، توضیح داد: موضوع قومیت و ژنتیک در میزان تاثیر و ایجاد ایمنی واکسن‌های کرونا موثر است.

دبیر انجمن متخصصین عفونی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» با اشاره به سیاست توزیع واکسن کرونا، گفت: کادر درمان در مسیر تزریق واکسن کرونا در اولویت هستند و در میان این قشر، افرادی در اولویت قرار می‌گیرند که تا به امروز به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند.

وی با اشاره به این که بیشترین مرگ و میرِ ناشی از کرونا در گروه سالمندان واقع می‌شوند، ادامه داد: سالمندانی که در مراکز تجمعی سالمندی مانند آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند، پس از کادر درمان مورد تزریق واکسن کرونا قرار می‌گیرند.

آمیتیس رمضانی اضافه کرد: اگر سالمندان واکسن کرونا دریافت کنند، آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری اعداد بسیار کمی را تجربه می‌کند.

وی افزود: افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای – قلبی و کلیه و سرطان و دیابت – مبتلا هستند، در اولویت سوم تزریق واکسن کرونا قرار دارند.

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران عفونی تاکید داشت: امیدوارم که تا پایان بهار سال 1400 تمام گروه‌های پرخطر و حساس در کشور واکسن دریافت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا