روزهای آینده زمین دارای دو ماه می شود

به گزارش سیناپرس، در سپتامبر سال ۲۰۲۰ جسمی کوچکی تقریباً در نیمه راه بین سیاره ما و ماه در مدار زمین قرار گرفته که ستاره شناسان آن را 2020 SO نامیدند. برخی آن را ماه دوم زمین نیز قلمداد کرده اند که البته این توضیح کمی فریبنده است. 

لازم به توضیح است، در دسامبر سال ۲۰۲۰، محققان ناسا دریافتند که این جسم اصلاً یک سنگ فضایی نیست بلکه بقایای یک تقویت کننده موشک دهه ۱۹۶۰ میلادی است که در مأموریت های آمریکایی نقشه برداری و تحقیقات ماه نقش داشته است.

یک روز پیش از آنکه ناسا این جسم را به عنوان تقویت کننده گمشده از موشک مأموریت های آمریکایی شناسایی کند، این مینی ماه نزدیکترین حالت خود به زمین را داشته است اما به گفته ستاره شناسان این تقویت کننده موشک در روز سه شنبه دوم فوریه برابر با ۱۴ بهمن ماه، با فاصله حدودا ۲۲۰ هزار کیلومتری از زمین یعنی ۵۸ درصد از مسیر بین زمین و ماه قرار خواهد گرفت که نزدیکترین حالت خود به زمین است. پس از آن، ماه دوم زمین یا همان 2020 SO از زمین دور شده و مدار زمین را تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ کاملاً ترک خواهد کرد و از آن پس ماه زمین نبوده و تنها به عنوان یک جسم رها شده در فضا و در مدار  قرار گرفته و به دور خورشید خواهد چرخید. 

قابل توجه است که ناسا در تحقیقات اخیر خود دریافت این تقویت کننده موشک طی چند دهه اخیر چندین بار به زمین نزدیک شده است و حتی در سال ۱۹۶۶ میلادی به سیاره ما بسیار نزدیک شده بود. به گزارش سیناپرس، در حقیقت محققان ناسا پس از مقایسه ترکیب شیمیایی این تقویت کننده موشک با تقویت کننده موشک دیگری که از سال ۱۹۷۱ میلادی در مدار قرار گرفته، آن را تأیید کردند.

پروژه تلسکوپ مجازی در رم در شب اول فوریه میزبان خداحافظی آنلاین ماه دوم زمین خواهد بود. در صورت تمایل می توانید از طریق وب سایت این پروژه واقعه مذکور را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا