سامانه گنج چیست؟

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به منظور تسهیل در دسترسی دانشجویان، اساتید و محققان به متن پایان‌نامه‌های ارائه شده در دانشگاه‌های سراسر کشور سامانه‌ ویژه‌ای با نام سامانه گنج را ایجاد کرده است.

خدمات سامانه گنج در حال حاضر به صورت رایگان برای همه کاربران قابل استفاده است. محققان می‌توانند با مراجعه به سایت ganj.irandoc.ac.ir و تایپ موضوع مورد نظر خود در قسمت جست‌وجو اطلاعات لازم در پایان‌نامه‌های ثبت شده در سامانه گنج را مشاهده کنند. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران امکان جستجوی دقیق را نیز دارند. یعنی اگر کاربری تمایل به مشاهده پایان‌نامه‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۷ را داشته باشد می‌تواند این ویژگی را در جست‌وجو اعمال کنند.

البته منابع و پایان‌نامه‌های قابل دسترس در سامانه گنج هنوز محدود است. محدودیت منابع به ویژه در پایان‌نامه‌های مقطع دکتری بیشتر است و به نظر می‌رسد حجم قابل توجهی از داده‌ها در این سامانه هنوز بارگذاری نشده است و باید پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران تعامل بیشتری با دانشگاه‌های مختلف کشور برقرار کرده و اطلاعات موجود در این سامانه را افزایش دهند.

سامانه گنج می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت دانشنامه‌ها داشته و به محققان کمک کند تا از عناوین و محتوای پایان‌نامه‌های منتشر شده در رشته‌های مختلف آگاه شوند. قطعاً افزایش تعداد پایان‌نامه‌های موجود در سامانه گنج مخاطبان بیشتری را به آن جذب می‌کند. کاربران برای دسترسی به محتوای کامل پایان‌نامه‌ها باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا