قدیمی ترین نمونه شبه پول در جهان کشف شد

هزاران سال پیش، مردم از اشیای برنزی مانند حلقه های گردن، تیغه های تبر و میله های خمیده و صاف به عنوان نوعی پول پیش از تاریخ استفاده می کردند و باستان شناسان اعتقاد دارند این اشیاء قدیمی ترین شکل شناخته شده پول در جهان هستند.

باستان شناسان اخیراً بیش از  ۵ هزار قطعه  از این آثار فلزی باستانی را که مربوط به اوایل عصر مفرغ (2150 پیش از میلاد تا 1700 پیش از میلاد) است، از حدود 100 سایت باستانی اروپای مرکزی، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

باستان شناسان در این محوطه های پیش از تاریخی تعداد زیادی از  اشیاء  مشابه را یافتند که تقریباً دارای وزن و اندازه یکسانی بودند. به گزارش سیناپرس، این یکنواختی نسبی، همراه با این واقعیت که اشیاء به جای اینکه به صورت منفرد کشف شوند در بسته های با تعداد بالا و عمدتا در داخل محل مشخصی که امن به نظر می رسید شناسایی شده بودند، نشان می دهد که این اقلام، استانداردهای شناخته شده ارزشی را نشان می دهند و به عنوان شکل اولیه پول در بخش های مختلف اروپا تا شمال اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می گرفتند.

پژوهشگران در پی پژوهش های خود در این رابطه اعلام کردند که برای در نظر گرفتن این اشیاء به عنوان نوعی پول، پیش از اختراع سکه ها، باید به این مسئله توجه داشت که ما با تعداد زیادی اشیاء باستانی تولید شده رو به رو هستیم که احتمالا برای مبادلات استفاده می شدند.  مایک كویپرس، استادیار باستان شناسی در دانشگاه لیدن در هلند، در رابطه با موضوع فوق گفت: این اشیاء به نوعی از نظر ظاهر و  وزن استاندارد شده اند.

کاتالین پوپا، پژوهشگر دوره پسا دکتری دانشگاه لیدن و از اعضای این تیم تحقیقاتی طی گزارشی که در آخرین شماره مجله PLOS One منتشر شد، می نویسد: این جنبه مهمی از این گروه از اشیاء عصر مفرغ است زیرا این اشیاء به وضوح و به طور عمدی استاندارد شده اند. در پول های مدرن، سکه و اسکناس کاغذی به صورت انبوه تولید می شوند تا تقریباً یکسان باشند.

اما این پول های اولیه عصر برنز از یکنواختی کمتری برخوردار بوده اند. از آنجایی  که انسان ها در آن زمان از سیستم های توزین پیچیده ای برخوردار نبودند، مردم احتمالاً وزن یک شی را بر اساس احساس سنگینی یا سبک بودن آن در دستشان تخمین می زدند. پژوهشگران در این بررسی ها وزن ۲ هزار و ۶۳۹ حلقه ۱۷۸۰ میله منحنی و ۶۰۹ تیغه تبر را بررسی کرده و دریافتند این اشیاء همگی بین ۱۷۶ تا ۲۱۷ گرم وزن دارند.