سفر زمستانی مومیایی فراعنه در میانه کرونا

به گزارش سیناپرس،با وجود شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و ایجاد محدودیت های سفر و تجمع افراد، مصر در تلاش است تا از طرق برنامه ریزی های ویژه روی آثار باستانی شاخص خود ، به احیای بخش گردشگری بپردازد به همین دلیل وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، برگزاری نمایشگاهی از  مومیایی های فراعنه را در پنج شهر ایالات متحده آمریکا و اروپا تصویب کرد.

بر این اساس سفر طولانی مومیایی ها یا همان تور نمایشگاهی خارجی فراعنه و گنجینه هایشان،  با عنوان رامسس و طلای فراعنه  «Ramses and the Pharaohs Gold» از نوامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. به گزارش سیناپرس،این نمایشگاه در پنج شهر مهم اروپایی و آمریکایی برگزار خواهد شد که سه شهر آن از شهرهای ایالات متحده آمریکا و دو شهر از قاره اروپا خواهند بود.

مجموعه این نمایشگاه ها در موزه علوم طبیعی هوستون در شهر هوستون، موزه یادبود دی یانگ در سانفرانسیسکو، قلعه ساندرز در پارک پلازا در بوستون، یک مرکز نمایشگاهی در لندن و تالار لا ویلت در پاریس به نمایش گذاشته خواهد شد.

لازم به ذکر است که نمایشگاه مشابهی از ماه می ۲۰۱۹ (خرداد ۱۳۹۸) تا آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) در موزه فولکینگر هات (Volklinger Hutte) آلمان برگزار شده بود. در ضمن تالار لا ویلت پاریس نمایشگاهی با عنوان توت عنخ آمون: گنجینه های فرعون طلایی « Tutankhamun: Treasures of the Golden Pharaoh » را از ۲۳ مارس تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی برابر با فروردین تا شهریور ۱۳۹۸ برگزار کرد که در آن بیش از ۱۵۰ قطعه باستانی به نمایش درآمد و با استقبال بی نظیر ۱/۴۲ میلیون بازدید کننده مواجه شده و ركورد حضور در یک نمایشگاه در فرانسه را شکست.

مومن عثمان (Moemen Othaman)، رئیس بخش موزه های وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد که نمایشگاه های بین المللی به بازاریابی محصول فرهنگی مصر، گسترش فرهنگ و تاریخ مصر کمک می کند و منافع مالی خوبی از برگزاری این نمایشگاه در هر شهر و فروش نمونه بازسازی شده از عتیقه جات جهت ارائه به علاقمندان را به دست می آورد.

عثان در توضیحات بیشتر اظهار داشت که مجموعه نمایشگاه شامل برخی از قطعات جدید باستانی متفاوت از نمونه های قبلی خواهد بود زیرا برخی از مجموعه های قدیمی به موزه ملی تمدن مصر و موزه بزرگ مصر اضافه می شوند.به گزارش سیناپرس، این نمایشگاه در هر شهر تقریباً شش ماه برپا خواهد شد و برای آماده سازی حمل و نقل از یک شهر به شهر دیگر نیز یک یا دو ماه زمان نیاز دارد.

علی ابوداشیش، یکی از متخصصان تاریخ باستان مصر در این رابطه گفت: «این نمایشگاه به بسیاری از افراد این فرصت را می دهد تا بدون بازدید از مصر، بیشتر با تاریخ فراعنه  این کشور آشنا شوند. برگزاری این نمایشگاه ممکن است گردشگران بیشتری را برای بازدید از مصر ترغیب و جذب کند.»

فرعون های مصر باستان معتقد بودند که استفاده از طلا، بقا، ابدیت و جاودانگی را حفظ می کند و طلا پوست خدایان محسوب می شود. همچنین، اعتقاد بر این بود که فراعنه به عنوان فرزندان خدا، سرانجام به طلا تبدیل خواهند شد تا بتوانند جاودانه شوند.

به گفته وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، در این نمایشگاه ۱۷۰ قطعه باستانی منحصر به فرد از جمله یک مجسمه طلای خالص خفرع از فراعنه سلسله پادشاهی قدیمی مصر که قدیمی ترین مجسمه شناخته شده این پادشاه به حساب می آید، به نمایش در خواهد آمد.به گزارش سیناپرس، یک حلقه از سلسله هجدهم (۱۳۵۰-۱۳۳۳ پیش از میلاد) با تصویر حک شده ملکه نفرتیتی روی آن نیز در این نمایشگاه ارائه خواهد شد. مجسمه حاثور، الهه نماد عشق، زیبایی، شادی، رقص و هنرهای موسیقی مطابق با باورهای فراعنه آن زمان، نیز در میان اشیاء به نمایش گذاشته شده، دیده می شود.

مورد دیگری که بخشی از نمایشگاه خواهد بود گردنبندی ساخته شده از طلا و مهره های ناهموار است که قدمت آن به ۱۵۵۰ سال پیش از میلاد مسیح بازگشته و نمادی از حفاظت یا شانس محسوب می شود. این گردنبند نشان می دهد که مصریان باستان چقدر در صنعت جواهر سازی مهارت داشتند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، گردنبندی از دوران رامسس ششم (۱۱۴۰- ۱۱۳۲ پیش از میلاد) در این نمایشگاه های جدید به نمایش در خواهد آمد که از دو ردیف گره های طلایی، مهره های تزئینی و مهره هایی از جنس لاجورد ساخته شده است که در انتها آن آویز یک عقاب طلایی دیده می شود. طبق یک باور فراعنه باستان، این گردنبند محافظت از خدایان را تضمین می کند.

در ضمن در نمایشگاه مذکور، تعداد زیادی سکه طلا و یک شیشه عطر هزار ساله نیز به نمایش در خواهد آمد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا