هرمز، بهشت زمین‌شناسی است

جزیره هرمز، جزیره رنگارنگی است که به علت موقعیت استراتژیکی، همیشه به لحاظ بازرگانی و راهبردی حائز اهمیت بوده است. این جزیره زیبا و بی نظیر که به بهشت گمشده زمین شناسان معروف است، دور از هیاهوی مرکز استان هرمزگان، در دهانه تنگه هرمز و در فاصله 8 کیلومتری از بندرعباس واقع شده است. جزیره ای با گران ترین خاک جهان که در کمتر جایی دیده ‌شده است. به این جزیره اسم‌ های مختلفی از جمله جزیره رنگین‌کمان‌، جزیره خوراکی و… داده ‌اند.

هرمز جزیره‌ای بیضی شکل و نوعی گنبد نمکی به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع در ورودی خلیج‌فارس است. جزیره ای که در بین زمین ‌شناسان به دلیل خاک ‌های رنگارنگ و متنوع به بهشت زمین ‌شناسی مشهور است. مدیر طرح توسعه نوآوری ‌ها و فناوری ‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آیین رونمایی از مستند، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره ضرورت توجه به جزایر کشور، گفت: بر همین اساس طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تهیه مستندی فاخر از جزیره هرمز کرده است.
به گفته کامبیز مهدی‌زاده؛ در تهیه این مستند، از فناوری های روز همچون پهپاد و تصویربرداری 4k استفاده شده است. این کار هدف معرفی میراث زمین شناختی ایران، توسعه ژئوتوریسم، زمین گردشگری، فاصله گرفتن از خام فروشی و در پی آن ایجاد اشتغال پایدار در جزیره هرمز تولید شده است. دقیقا همان چیزی که مقام معظم رهبری تاکید دارند.
آنگونه که مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت؛ از دیگر اهداف این مستند، توسعه زیرساخت های علمی، پژوهشی و البته حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری است. همچنین از ویژگی ‌های دیگر این مستند می ‌توان به کیفیت بالای تصویرها و ارائه تصاویر از برخی پدیده‌ های ناشناخته این جزیره که یا کمتر به آن پرداخته شده یا برای نخستین بار در این‌ مستند ارائه شده است، اشاره کرد.

 لزوم توجه به علم زمین‌شناسی
به اعتقاد مهدی‌زاده؛ مستند رخساره زمین، یک کار علمی در حوزه زمین‌شناسی است. این کار برای نخستین بار در کشور با پرداختن به حوزه ژئوتوریسم و گردشگری اتفاق افتاده است. همه دنیا به حوزه زمین شناسی اهمیت ویژه‌ای داده‌اند و برای توسعه این علم کاربردی تلاش می‌کنند.
مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: فناوری و نوآوری زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه هستند. ما برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و خام فروشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است چاره ای نداریم جز اینکه به سمت نوآوری و استفاده از دارایی‌های طبیعی و خدادادی خود حرکت کنیم.

ضرورت صیانت از خاک کشور

وی ادامه داد: مثلا یکی از مهم‌ترین دارایی‌های طبیعی که در کشور داریم و باید از آنها بیشتر بهره ببریم، جزایر بی‌نظیری است که ظرفیت بالای اقتصادی و گردشگری دارند. باید با روش‌های علمی و پژوهشی این ظرفیت‌ها را به اقتصاد کشور تزریق کنیم.
مهدی‌زاده با بیان اینکه باید برای پیشبرد اقدامات علمی در کشور هزینه کنیم، تاکید کرد: این هزینه‌ها در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و برای کشور ارزش آفرینی می‌کنند. باید از اقتصادی که به نفت اعتیاد دارد فاصله بگیریم و اقتصاد نوآورانه را جایگزین آن کنیم. کاری که به همت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با جدیت دنبال می‌شود.
مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: باید تلاش کنیم با ساخت چنین مستنداتی، ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، زمین شناسی، درمانی و گردشگری جزایر و مناطق مختلف کشور را به دنیا معرفی کنیم. امروز این کارها می تواند مسیر درستی باشد برای شناساندن توانمندی‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف کشور به جهان.
مهدی زاده با اشاره به ضرورت فعالیت دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها در این زمینه، بیان کرد: این شرکت‌ها توانمندی بالایی برای معرفی ظرفیت‌های طبیعی کشور به دنیا دارند به همین دلیل باید از حضور آنها در ژئوتوریسم حمایت کنیم.

 درآمدزایی با ایجاد ژئوپارک‌ها

وجود ژئوپارک ها در کشور امری ضروری است. اما تا کنون فقط یک ژئوپارک در کشور وجود دارد و آن هم در منطقه قشم قرار داد. به اعتقاد مهدی زاده، این نوع پارک ها درآمد خوبی برای کشور دارند که می توانند گردشگری را رونق دهند. به گفته مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صیانت از خاک کشور یک وظیفه همگانی است و باید از این گنجینه ارزشمندمان پاسداری کنیم. فروش خاک کشور در هر منطقه‌ای قابل قبول نیست البته که این اتفاق در جزیره هرمز نیفتاده است و این خاک برای بومیانش درآمدزایی و اشتغالزایی کرده است.
وی معتقد است که معرفی ظرفیت‌های ارزشمند ایران به یک همکاری همه‌جانبه و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیاز دارد تا قالب کار مشخص شود و در یک زیرساخت کامل ابزاری و امکاناتی این کار انجام شود. باید همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط به این کار متصل شوند. ما در ایران پدیده‌های شگفت‌انگیزی داریم که باید به دنیا معرفی کنیم. برخی کشورها با ساختن جاذبه‌های گردشگری بی‌ارزش چندبرابر ما درآمدزایی می‌کنند. اما ما با داشتن پدیده های شگفت انگیز نتوانسته ایم چنین کاری کنیم.
به گفته مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر ستاری حامی همیشگی نوآوری و فناوری در همه حوزه ها است و همیشه از نوآوری حمایت می کنند و در این کار هم از ساخت مستندهایی برای معرفی توانمندی های جزایر و مناطق با ظرفیت بالای گردشگری و مطالعات زمین شناسی کشور حمایت ویژه ای کردند.
به اعتقاد مهدی زاده؛ زمین شناسی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین علوم در دنیا است ما هم به واسطه دارایی های طبیعی و خدادادی می توانیم از این علم کاربردی بهره برداری کنیم و گاهی برای رونق اقتصادی کشور برداریم.

گزارش: شهلامنصوریه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا