نخستین عمل جراحی آمبولکتومی حاد ریوی با موفقیت در اصفهان انجام شد

به گزارش ایرنا، آمبولکتومی یا رگ بست برداری (Embolectomy) عمل برداشتن لخته های خونی (آمبولی) از طریق شکافتن دیواره رگ خونی است.

آمبولی ریه، وجود لخته خون یا چربی (به ندرت) در یکی از سرخرگ هایی که به بافت شش ها خون رسانی می کنند، است که سبب بسته شدن سرخرگ شده و بنابر این توانایی تنفسی کاهش می یابد و گاهی بافت ریه از میان می رود.

رییس بخش جراحی بیمارستان شهید چمران اصفهان روز دوشنبه در این باره به ایرنا گفت: این عمل جراحی روی مردی 46 ساله که به دلیل تنگی نفس و با تشخیص آمبولی حاد ریوی از گلپایگان به بیمارستان تخصصی قلب شهید چمران اعزام شده بود، صورت گرفت.

دکتر حمید بیگدلیان افزود: این بیمار توسط تیم جراحی قلب این بیمارستان به سرپرستی دکتر امیر میر محمد صادقی تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون در وضعیت عمومی مناسب و تکمیل درمان با داروهای ضد انعقاد بسر می برد.

وی اظهار کرد: در این عمل جراحی لخته های خون فراوان از ورید اجوف تحتانی (بزرگترین سیاهرگ بدن)، دهلیز راست، بطن راست، شریان های ریوی اصلی چپ و راست و شاخه های انتهایی آنها خارج شد.

این پزشک جراح با بیان اینکه آمبولی ریه به دو حالت حاد و مزمن وجود دارد، گفت: در حالت مزمن، لخته های خون به مدت زیادی در ریه باقی مانده و محکم شده اما در حالت حاد هنوز لخته های خون کمی حالت شل شدگی دارد.

بیگدلیان با اشاره به دو راه درمان برای این بیماری گفت: پزشکان دو راه مصرف دارو برای از بین رفتن لخته ها یا عمل جراحی برای خارج کردن لخته ها را پیشنهاد می کنند که درباره بهتر بودن هرکدام از آنها اختلاف نظر وجود دارد.

وی به سفر عده ای از پزشکان ایرانی مقیم امریکا به اصفهان اشاره و اضافه کرد: به گفته آنها اکنون انجام عمل جراحی آمبولکتومی برای این موضوع در امریکا سریع تر و بهتر جواب می دهد.

وی با بیان اینکه عمل جراحی آمبولکتومی در ایران کمتر انجام می شود، خاطر نشان کرد: تیم جراحی بیمارستان چمران درباره این بیمار 46 ساله به این نتیجه رسید که بهتر است از روش عمل جراحی آمبولکتومی استفاده شود.

بیگدلیان با بیان اینکه این عمل جراحی نخستین بار در استان اصفهان برای آمبولی حاد ریه انجام شد یادآوری کرد که دو سال قبل نیز نخستین بار در اصفهان عمل جراحی آمبولی مزمن ریه ( اندآرترکتومی) در این بیمارستان انجام شد. 

مرکز آموزش درمانی شهید دکتر چمران زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بطور تخصصی در زمینه بیماری های قلب و عروق فعالیت می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا