تور واکسن کرونا جان مردم را به خطر می اندازد

پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو – UNESCO) که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی (آنلاین) برگزار می‌شود، کار خود را از روز دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ به میزبانی جامائیکا آغاز کرده و به مدت ۶ روز تا ۲۹ آذر ۹۹ (۱۴ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) هر روز به صورت آنلاین از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر ادامه دارد.

در جلسه عصر پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹ پرونده آیین زیارت تادئوس مقدس به صورت مشترک با کشور ارمنستان مطرح شد و داوران کمیته به اتفاق آرا با ثبت این آیین به عنوان میراث جهانی ناملموس بشری موافقت کردند.

زیارت تادئوس مقدس آیینی مذهبی در قره کلیسا در آذربایجان غربی در ایران است، که ارامنه هر ساله از نقاط مختلف جهان به این مکان تاریخی (قره کلیسا- کلیسای تادئوس) – که جزو میراث جهانی ثبت شده است- می آیند، و این آیین را برگزار می‌کنند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر روز گذشته، در حاشیه جلسه ثبت هنر نگارگری (مینیاتور) با اشاره به نظر مثبت ارزیابان کمیته، از احتمال بالای ثبت این آیین در جلسه داوران گفته بود؛ اکنون با رای داوران زیارت تادئوس به عنوان شانزدهمین میراث ملموس ایران در یونسکو ثبت شد.

تورهای واکسیناسیون کرونا غیر مجاز هستند

 علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه تورهای گردشگری با عنوان واکسیناسیون کرونا غیرمجاز هستند، گفت: قطعا با این تورها که جان مردم را به خطر می‌اندازند برخورد قضایی می‌شود.

 مونسان درباره انتشار آگهی‌های تور واکسیناسیون کرونا در فضای مجازی، گفت: هیچ واکسن تأییدشده‌ای در کشورهای منطقه وجود ندارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: هم‌وطنان این نکته را در نظر داشته باشند آنچه که به‌عنوان واکسن‌ در منطقه وجود دارد، هنوز مرحله آزمایش بالینی را می‌گذراند و در حال آزمایش روی انسان‌ است. این کار برای هموطنان بسیار خطرناک است و قطعاً با این تورهایی که جان هموطنان را به خطر می‌اندازند برخورد قضایی لازم خواهد شد.

نمایش آنلاین فیلم دوره مظفری برای نخستین بار به‌صورت جهانی

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: فیلم دوره مظفری رونمایی و برای نخستین بار به صورت جهانی و برای پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه پخش می‌شود.

امامی با بیان این که فیلم دوره مظفری به مناسبت گرامیداشت روز پژوهش و به یاد مرحوم استاد شهریار عدل رونمایی می شود، افزود: مرحوم دکتر شهریار عدل عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه، بنیان‌گذار ثبت جهانی در ایران و از برجسته‌ترین پژوهشگران حوزه قاجار بوده که در سال ۱۳۶۱ بررسی سه قطعه فیلم کوتاه مظفرالدین شاه شامل ۳۸ حلقه ۱۶ و ۳۵ میلی‌متری را که در یکی از مخازن کاخ گلستان پیدا شده بود، آغاز کرد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: این فیلم‌ها با تلاش و پیگیری‌های مرحوم عدل در ۲۲ بهمن ۱۳۸۱ به سفارت ایران در پاریس تحویل داده می‌شود و در مرکز ملی سینمای فرانسه مورد بازیافت و مرمت قرار گرفت. حاصل این تلاش و تفاهم فرهنگی، فیلم دیجیتالی ۵۶ دقیقه‌ای است که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۲ از گمرک جمهوری اسلامی ایران ترخیص و به کاخ گلستان بازگردانده شد.

ایجاد پست امین‌ اموالی فرهنگی‌تاریخی تصویب شد

 کمیته تخصصصی شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری با ایجاد پست امین اموالی فرهنگی‌تاریخی موافقت کرد.  پیشنهاد اداره‌کل توسعه منابع انسانی و رفاه در خصوص ایجاد پست امین اموال فرهنگی‌تاریخی بررسی شد و بعد از صحبت‌های اعضا و ارائه نظرات مبنی بر ضرورت تعریف و پست امین اموال فرهنگی‌تاریخی، این موضوع مورد تصویب کمیته تخصصی قرار گرفت.

ماده ۱۵ آیین نامه اموال فرهنگی،هنری و تاریخی نهادهای عمومی و دولتی مصوب سال ۸۱: امین اموال فرهنگی-تاریخی و هنری که مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۳۴ قانون محاسبات عمومی کشور منصوب خواهد شد، نباید غیر از وظیفه امین اموالی وظیفه دیگری را بر عهده داشته باشد و باید علاوه بر صلاحیتهای اخلاقی و امانت داری ، حداقل دارای مدرک کاردانی در رشته های مرتبط نیز باشد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور شغل امین اموال و مزایای شغلی آن را تعریف و برای دستگاههای مشمول به تعداد مورد نیاز پست امین اموال منظور خواهد کرد.

پرونده ۹ کاروانسرا تاریخی یزد برای ثبت جهانی تهیه شد

 سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با اشاره به پیشنهاد وزارتخانه برای تدوین پرونده کاروانسراهای ایرانی گفت: در بررسی ها ، مشخصات ۹ مورد این بناها و فضاهای تاریخی استان برای ثبت در فهرست آثار جهانی تهیه و ارسال شد.

فاطمی این کاروانسراها را سریزد، زین‌الدین، کرمانشاهان، قلعه خرگوشی، خرانق، انجیره، رشتی عقدا، شاه عباسی میبد و شاه عباسی مهریز ذکر کرد.

وی افزود: این آثار تاریخی و فرهنگی در رقابت با کاروانسراهای ایرانی دیگر استان ها قرار دارد و  از میان آنها تعداد محدودی برای ثبت جهانی به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو )معرفی می شود.

آرامگاه شاعر طبیعت در استان سمنان ثبت ملی شد

آرامگاه خشتی منوچهری دامغانی براساس نامه ارسالی از سوی علی اصغر مونسان ، وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به استاندار سمنان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.‌

علی اصغر مونسان با ارسال نامه ای به استاندار سمنان ابراز داشت: براساس بند(ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی – تاریخی کشور در فهرست آثار ملی آرامگاه خشتی منوچهری دامغانی ثبت ملی شد.

شورای شهر تهران درپی ثبت میراث طبیعی کوه بی‌بی شهربانو شهرری است

حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اعلام کرد: با مطرح کردن کوه بی بی شهربانو شهرری در کمیسیون های فرهنگی و سلامت این شورا، ثبت، حفاظت طبیعی و تاریخی این اثر مطرح است.

وی اظهار داشت: این کوه از نظر طبیعی و تاریخی مرکز گردشگری محسوب شده که این موضوع را می توان در کتب تاریخی ری باستان دکتر کریمان توضیحات آن را به صورت کامل ملاحظه کرد.

وی با بیان اینکه این کوه نماد تمدنی هشت هزار ساله شهرستان ری محسوب می‌شود، افزود: ‌در این‌کوه بقعه بی بی شهربانو «دختر یزدگرد ساسانی و همسر امام حسین(ع) با توجه به مشخص نشدن شجره نامه» مدفون است که بسیاری از شیعیان اقلیت های مذهبی از ایران، پاکستان، هند، بنگلادش و اروپا در این محل حضور می یابند.
این مسئول خاطرنشان کرد: این کوه از سه جهت  طبیعی، مذهبی و ابنیه و آثار تاریخی ثبت شده برای ما دارای اهمیت است.

 قرارداد احداث کارخانه در حریم چغازنبیل فسخ شد

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه پاسخ به یونسکو درباره حفاظت از حریم چغازنبیل آماده شده است، گفت: احداث کارخانه در حریم درجه یک چغازنبیل بوده و حتما ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی قرارداد احداث این کارخانه را فسخ کرده است.

طالبیان درباره حفاظت از حریم چغازنبیل و درخواست گزارش یونسکو، گفت: یونسکو در مورد هر مساله یا تهدیدی که برای آثار میراث فرهنگی به وجود می آید از آن کشور (محل اثر تاریخی)، سوال کرده و درخواست می کند گزارشی دقیق برای آنها ارسال شود، در این موضوع هم که مطلع شده از وزارت میراث فرهنگی سوال کرده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به هماهنگی های انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی افزود: آنچه مسلم است این کارخانه در حریم درجه یک قرار دارد و حتما احداث آن ممنوع است، و نباید احداث شود که خوشبختانه جهاد کشاورزی قرارداد احداث را فسخ کرده و اگر هم قرار باشد دوباره آنرا انجام دهد،باید مجدد استعلام کند.

۶ شی تاریخی در ساحل بندر سیراف شناسایی شد

سید مهدی آذریان سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف گفت: با بررسی و پیمایش انجام شده ۶ شی تاریخی در جداره ساحلی این بندر از توابع استان بوشهر شناسایی شد.

 آذریان اعلام کرد: این اشیا تاریخی از جنس سنگ آهکی بوده که تراش خورده‌اند و پنج مورد آن‌ها به‌دلیل آگاهی نداشتن اهالی در این سال‌ها، برای سکو و نشستن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی اضافه کرد: این اشیا تاریخی شامل سه پایه ستون مربع شکل، یک پایه ستون مدور و ۲ سنگ آسیاب است و یک مورد از این اشیا شناسایی شده زیر آب بوده که به‌وسیله موج‌ها به مرور زمان در ساحل قرار گرفته و متعلق به مسجد جامع سیراف است.

آذریان ادامه داد: اقدام‌های لازم برای انتقال این شی تاریخی به موزه بندر سیراف انجام می‌شود.

رتبه برتر وزارت میراث‌فرهنگی، در ارزیابی سازمان امور اداری و استخدامی

 محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: براساس شاخص‌های سازمان امور اداری و استخدامی کشور، این وزارتخانه در هر سه شاخص اصلی حائز رتبه برتر شده است.

وی ادامه داد: سازمان امور اداری و استخدامی سه شاخص اصلی در حوزه آمار و بهره‌وری دارد.

او افزود: این سه شاخص شامل، اجرای برنامه ملی توسعه آمار کشور و مدون‌سازی نظام آماری، استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کشور و تهیه و تدوین گزارش ارزیابی استراتژیک دستگاه‌ها است که به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است.

خیاطیان اضافه کرد: پس از بررسی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این سه شاخص که از سوی سازمان امور اداری و استخدامی انجام شد، این وزارتخانه در هر سه بخش جزو دستگاه‌های برتر شاخته شد.

سازمانی که تسهیلات گردشگری ندهد به بازرسی کل کشور معرفی می‌شود

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشور با اشاره به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر حمایت از تاسیسات گردشگری گفت: تمام ابهام‌ها در خصوص اعطای تسهیلات رفع شده و اگر ارگانی در این خصوص از اعطای تسهیلات سرباز زد به سازمان بازرسی کل کشور معرفی می‌شود.

تیموری با بیان اینکه این امهال ها در بخش بانک تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین برای پرداخت وام ها بود، گفت: در این مدت ابهام ها و بهانه گیری های مختلفی از سوی ارگان های مربوطه برای اعطای تسهیلات وجود داشت که با تلاش ها این ابهامات رفع شده است.
معاون گردشگری کشور گفت: هم اکنون همه ابهام ها و بهانه گیری ها رفع شده است و اگر ارگانی در این خصوص از اعطای تسهیلات سرباز زد به سازمان بازرسی کل کشور معرفی می‌شود.

تهدید تورهای غیرمجاز برای حیات گردشگری

تورهای غیرمجاز گردشگری با زیر پا گذاشتن موازین شرعی و عرفی و بی‌توجهی به رعایت استانداردهای گردشگری صدمات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه گردشگری وارد می‌کنند.

 گردشگری صنعتی درآمدزا، اشتغالزا و در عین حال صنعتی است که رفتارها و عملکردها در جذب و دفع گردشگر تاثیر به سزایی دارد و تورهای گردشگری غیر مجاز که بدون هماهنگی و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و با بی‌توجهی به استانداردها اقدام به برگزاری برنامه های خود می‌کنند ضربه بزرگی به صنعت گردشگری وارد می‌کنند.

تورهای گردشگری مجاز با رعایت موازین شرعی و عرفی موجب برخورد خوب اطرافیان با گردشگران و در نتیجه ثبت خاطره خوش در ذهن گردشگران و موجب رونق گردشگری می‌شوند و در مقابل تورهای غیر مجاز با زیر پا گذاشتن قوانین شرعی و عرفی موجب ایجاد ذهنیت بد از گردشگری می‌شوند که حتی این ذهنیت بد در تصمیمات حاکمیتی نیز تاثیر می‌گذارد و موجب تصویب قوانین سخت می‌شود و حتی گاهی والدین با دیدن رفتارهای ناهنجار در تورهای غیر مجاز دیدشان نسبت به گردشگری گروهی تغییر می‌کند و این دید ناخوشایند به گردشگری خسارت وارد می‌کند.

صدور مجوز برای ۱۱ مرکز گردشگری کشاورزی در ۵ استان

 لیلا اژدری مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از صدور مجوز گردشگری کشاورزی برای ۱۱ مرکز خبر داد و گفت: تاکنون استان آذربایجان‌شرقی شش مجوز، استان یزد دو مجوز و استان‌های اردبیل، گلستان و فارس هر کدام یک مجوز کسب کرده‌اند.

لیلا اژدری با اعلام این خبر گفت: دستورالعمل مجوز گردشگری کشاورزی که توسط وزیر به ۳۱ استان ابلاغ شده بود برای ورود به مرحله اجرا، خلأهایی داشت که اغلب آن‌ها با پیگیری برطرف شد، در حال حاضر درخواست متقاضیان برای مجوز گردشگری کشاورزی در استان‌ها بررسی و مراحل صدور انجام می‌شود.

او در ادامه به عدم همکاری اداره‌های جهاد کشاورزی در برخی استان‌ها اشاره کرد و افزود: به زودی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی به امضا می‌رسد، با این اتفاق و ابلاغ آن به استان‌ها همکاری لازم از سوی اداره‌های جهادکشاورزی و اداره‌های استانی ما صورت می‌گیرد و صدور مجوزها سرعت پیدا خواهد. در این تفاهم‌نامه نقاط مشترک همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص گردشگری کشاورزی مشخص شده است و پشتیبانی بالاتر از دستورالعمل ابلاغ شده قبلی، خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا