دانشگاهها تحقیقات را به سمت تولید محصول ببرند

سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در مراسم رونمایی از هفت پروژه فناورانه حوزه سلامت که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: تاثیرگذارترین مولفه و فاکتور، موضوع پژوهش و تحقیقات است که بسیاری از کشورها آن را در پیش گرفته اند.

وی با بیان اینکه اگر کشوری بخواهد در راستای توسعه گام بردارد باید به پژوهش روی بیاورد، افزود: متاسفانه در برخی از کشورها از جمله در کشور خودمان تصور بر این است که اندیشه پژوهشگری باید از دانشگاه‌ها آغاز شود اما نظر من این است که نهادینه سازی پژوهش از کودکی آغاز می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تقویت این فرهنگ که کودکان باید کاوشگرانه و جستجوگرانه حرف بزنند و سوال بپرسند، مبنای تغییر رویکرد ما در پژوهشگری و جستجوگری است، گفت: ما باید روح جستجوگرانه و مطالبه گری را از دوران مدرسه آغاز کنیم.

وی گفت: این اولین تقاضای ما از همه مسئولان و سیاستگذاران نظام کشور است که مدرسه را تبدیل به اولین پایگاه جستجوگری و کاوشگری و تقویت روحیه جستجوگری در کودکان قرار دهند.

نمکی خاطر نشان کرد: کشورهایی مانند چین و جنوب شرقی آسیا درست در روزهای بسیار سخت اقتصادی، بیشترین انرژی خود را صرف تحقیقات و گسترش بخش‌های تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشورهای غربی به دلیل مضایقی که به دلیل کرونا متحمل شدند کمتر وقت خود را در امر پژوهش صرف کردند، گفت: کشورهای چین و آسیای جنوب شرقی در پیک بدترین روزهای اقتصادی بیشترین وزن فعالیت آنها به امر تحقیقات اختصاص یافت

 وی ادامه داد: ما اولین گامی که باید در سیاست‌های کلان کشور برداریم، دادن وزن مناسب به امر تحقیقات و بودجه ریزی ملی است از این رو انتظار می رود که دانشگاه های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی، تحقیقات را به سمت تولید محصول ببرند تا راهکاری برای حل مشکلات کشور باشد.

وی افزود: اکنون مقاله تنها نمی تواند مشکل گشای کشور در حال توسعه باشد. از این رو لازم است که همه مقاله ها محصول جانبی در راستای رسیدن به محصولات اساسی تر باشند و بتوانند به عنوان حلقه ای برای پویش حلقه های آتی در راستای تولید ملی و خودکفایی به کار گرفته شوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تقاضا می کنم با منابع محدود ملی، تحقیقات را به سمت یک راهکار و حل یک مشکل کشور در دانشگاه های علوم پزشکی به کار بگیرید.

نمکی با بیان اینکه در دانشگاه‌های علوم پزشکی، پژوهش علاوه بر توسعه ملی، می‌تواند نقش بی بدیلی در توسعه نظام سلامت کشور داشته باشد، تصریح کرد: یکی از ابزارهای توسعه کشورها، توسعه زیرساخت‌های بهداشت و نظام سلامت است از این رو ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی نقش حساس‌تری برای مراکز تحقیقات برای توسعه ملی قائل هستیم؛ زیرا تحقیقات به توسعه زیر ساخت نظام سلامت کمک می‌کند و نظام سلامت در توسعه ملی بسیار موثر است.

وی افزود: اگر تحقیقات مورد توجه قرار بگیرد، می تواند منجر به کاهش مرگ و میر، ناتوانی، آسیب های اجتماعی، از کارافتادگی در کشور شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تحقیقات می تواند باعث ارتقاء ملی و افزایش درآمد ناخالص ملی شود، تأکید کرد: در راستای اجرای تحقیقات باید به موضوعات مسئله محور و ارائه راهکارهای جدید برای حل مشکلات توجه شود و در این راستا لازم است از رفتارهای جزیره ای بپرهیزیم و کار یکدیگر را تکمیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه همچنین ضروری است که به صورت یک شبکه مشکلات را برطرف نماییم، گفت: تاکنون رویکرد شرکت های دانش بنیان یک رویکرد تأثیرگذار بوده است زیرا در این دولت فعالیت بیش از ۵ هزار شرکت دانش بنیان را می بینیم که از این تعداد ۵۰۰ شرکت در دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت می کنند.

نمکی گفت: ما به عنوان متولی تخصیص منابع، بودجه شرکت های دانش بنیان را به شکل قابل توجهی افزایش دادیم زیرا راه برون رفت کشور از بحران ها، دست دراز کردن به سوی آمریکا نیست بلکه کمک گرفتن از شرکت های دانش بنیان است.

وی ادامه داد: متکی بودن به دانش داخل و باور داشتن به آنها بزرگترین نقطه قوت ما در کشور محسوب می شود و این تنها راهی است که می تواند ما را از شرایط سخت بیرون بیاورد.

وزیر بهداشت گفت: اگر دست و پا به سوی آمریکا دراز کنیم هیچ گونه سرافرازی در کشور نخواهیم داشت.

نمکی خاطرنشان کرد: در ابتدای شیوع اپیدمی کرونا، ذهن و روح من درگیر این طوفان بود اما در عرض کمتر از ۵۰ روز، تولید ماسک، تست های pcr با تکیه بر پردازش داخلی و شوینده ها، ضدعفونی ها توسط شرکت های دانش بنیان به تولید رسید و این یک افتخاری بزرگ بود.

وی افزود: ما روزهای بسیار سختی داشتیم اما امیدواریم با تکیه بر دانش داخلی و پژوهش های کارآمد، روزهای موثرتری را رقم بزنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا