چربی خون تهدید خاموش سبک زندگی مدرن

مولکول ‌های چربی اغلب در همراهی با پروتئین ‌هایی مانند لیپوپروتئین کم‌ چگالی، لیپوپروتئین پر چگال و کیلو میکرون در خون جاری هستند. غلظت لیپید خون بستگی به مصرف و دفع آن از روده و جذب و ترشح از سلول‌ ها دارد.

بروز بیماری چربی خون به طور مستقیم با سبک زندگی و مواد غذایی مصرفی فرد ارتباط دارد. درصورتی ‌که فردی چربی مصرفی ‌اش بیش از میزان مورد نیاز بوده و یا در سوخت و ساخت بدنش اختلالی ایجاد شود، چربی خونش بالا می‌رود.

در بسیاری از موارد، غلظت کلسترول خون باعث بروز چربی خون بالا می‌شود. عواملی چون نوع و مقدار مواد غذایی،  وراثت و ژنتیک، فعالیت ‌های بدنی، سن  و جنسیت بر غلظت کلسترول خون مؤثر هستند. می‌ توان گفت افزایش غلظت کلسترول خون معمولاً در حدود 20 سالگی آغاز شده و زنان پیش از یائسگی، غلظت کلسترول کمتری نسبت به مردان هم‌ سن خود دارند.

علائم چربی خون را بشناسیم

بالا رفتن چربی خون دارای علائمی است که با دانستن آن می‌توان خیلی زود بیماری را تشخیص داده و کنترل کرد. عمده علائم افزایش چربی خون ناشی از غلیظ شدن خون و افزایش حرارت بدن است که باعث کندی حرکت جریان خون در عروق شده و در خون‌ رسانی اختلال ایجاد شده و متعاقبا،  کمبود نسبی اکسیژن در بافت‌ها دیده می شود.

چربی خون بالا باعث گزگز، مورمور شدن و خواب‌ رفتگی دست و پا  شده و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ شده و فرد را بیدار می ‌کند. احساس خواب ‌آلودگی، سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن، درد های نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق ، کف پا و گاهی هم در سایر نواحی بدن، سر درد هایی که معمولاً به‌ صورت سنگینی سر خود نمایی می ‌کند، خشکی و یا تلخی دهان، سرگیجه و گاهی وزوز گوش، افزایش تعریق بدن، ورم و پف کردن صورت از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌ شوند.

معمولا تمام کسانی که دچار افزایش چربی خون می ‌شوند ممکن است برخی از این علائم را داشته باشند نه همه آن‌ ها. افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگ ‌ها، سبب تنگی آن ‌ها شده و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق می ‌شود.

به خاطر داشته باشیداگر چربی خونتان بالا باشد پس مقدار کلسترول و تری گلیسیریدتان هم بالا است. چربی خون بالا یک وضعیت مزمن است اما در بسیاری موارد از طریق رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی منظم قابل‌ درمان است. این بیماری همانند بیماری فشار خون بالا می‌تواند همانند یک قاتل خاموش عمل کرده و سبب بروز بیماری ‌های قلبی – عروقی شود و تا زمانی که فرد را دچار مشکلات جدی نکند تشخیص داده نخواهد شد.

تغییرات سبک زندگی شامل به‌کارگیری رژیم غذایی سالم و ورزش، کلید موفقیت و درمان این بیماری هستند. اسیدهای چرب سالم مانند امگا 3 نیز می ‌توانند در این امر مؤثر باشند، به ‌طوری‌ که بیشتر پزشکان مصرف آن‌ ها را توصیه می‌کنند. در صورت بالا بودن زیاد چربی خون، پزشک متخصص داروهای لازم برای کاهش و کنترل چربی خون را به بیمار تجویز می‌کند تا فرد با مصرف آن‌ ها و رعایت رژیم غذایی و داشتن فعالیت‌ های بدنی بتواند این بیماری را کنترل کند.  گیاهان دارویی نیز می‌ توانند باعث کاهش چربی خون شوند که نسبت به دارو های شیمیایی اثر سوء کمتری دارند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مداوم می‌ تواند از بروز چربی خون جلوگیری کند اما گاهی برخی افراد به‌ طور ژنتیکی چربی خون بالایی را در ژن ‌های خود دارند و در صورت کوتاهی در نوع مصرف مواد غذایی و بی‌ تحرکی، خیلی زودتر از دیگر افراد به این بیماری دچار می ‌شوند. این گروه باید بیشتر به سبک زندگی خود توجه داشته باشند.

باورهای غلط در مورد چربی خون

چربی خون و کلسترول همیشه بد نیست: عموم مردم بر این باور هستند که به ‌طورکلی کلسترول بد است و فایده‌ ای برای بدن ندارد. درواقع کلسترول هم از جمله موادی است که بدن آن را تولید و استفاده می‌ کند، زیرا حضور این ماده در بدن  برای برخی فرآیند های حیاتی و به‌ طور خلاصه برای سلامت بدن انسان، بسیار مهم است و گاهی کلسترول پایین هم می‌ تواند درد سر ساز شود.

چربی و کلسترول به جنسیت ربط ندارد: برخی از افراد اعتقاد دارند  کلسترول بالا یک بیماری مردانه است و خانم‌ ها دچار آن نمی ‌شوند. در حالی‌ که این‌ طور نیست و زنان و مردان به یک‌ میزان در معرض خطر هستند.

چربی خون در هر سنی می ‌تواند رخ دهد:  ممکن است شنیده باشید چربی خون بالا عارضه دوران میان ‌سالی و پس ‌از آن است و پیش از آن نباید نگران چربی و کلسترول خود باشید. این باور غلط بوده و چربی خون در هر سنی ممکن است در فرد ظاهر شود.

درمان چربی خون ترکیب دارو، ورزش و رژیم غذایی است:  این باور که تغذیه مناسب و فعالیت جسمانی برای کنترل میزان کلسترول خون کافی بوده و نیاز به دارو نیست، غلط بوده و این عارضه باید تحت درمان پزشک کنترل شود.

چربی خون به چاقی و لاغری ربطی ندارد: برخی افراد گمان می‌کنند چربی خون مختص افراد چاق است اما در حقیقت این بیماری در همه افراد می ‌تواند دیده شود.

گزارش:  فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا