40 درصد جنگل های دنیا دست نخورده اند

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، گروهی بین المللی متشکل از 47 دانشمندان اعلام کرده اند که تنها 5/40 درصد از کل جنگل ها که اکوسیستمی یکپارچه را تشکیل داده اند، از انسان ها جان سالم به در برده اند. مداخلات انسانی از قبیل قطع درختان برای بهره برداری صنعتی از آنها، قطعه بندی جنگل ها با زیرساخت ها، کشاورزی، گسترش شهرسازی، شکار بیش از حد و استخراج چوب ددرختان به عنوان سوخت در این نابودی تأثیر به سزایی داشته اند.
با وجود این که سیاست های جهانی بر توقف جنگل زدایی تأکید دارند، اما تاکنون شاهد کاهش بسیار محدود جنگل زدایی در سطح جهان بوده ایم. متخصصان با ایجاد نقشه ای آنلاین و با سنجش شاخص یکپارچگی جنگل ها نشان داده اند که یکپارچگی این اکوسیستم طبیعی تمام پوشش های گیاهی چوبی بلندتر از 5 متر است.


به گزارش سیناپرس، این شاخص برای اولین بار نمایی از جنگل های باقی مانده کره زمین را نشان می دهد تا از این طریق محققان و کارشناسان بهتر بتوانند اهمیت راهکارهای مدیریتی را برای حفظ جنگل های باقی مانده با حدیت بیشتری اجرا کنند. امید می رود دولت ها به این واسطه، مدیریت جنگل داری بهتر از خود نشان داده و حفظ یکپارچی جنگل ها را در اولویت کارهای خود قرار دهند.
توقف نابودی تنوع زیستی و تخریب زمین و محدود کردن تغییرات آب و هوایی به حفظ جنگل ها با یکپارچگی اکولوژی بالا بستگی دارد. جنگل زدایی که باعث از بین رفتن دائمی درختان می شود، مسئله اصلی زیست محیطی به شمار م رود که باعث نابودی زیستگاه ها و کاهش تنوع زیستی می شود.
البته کاهش یکپارچگی اکوسیستم شکل جداگانه ای از تخریب محیط زیست به شمار می رود که می تواند مقدمه ای برای جنگل زدایی کامل باشد. گروه های تحقیقاتی از فناوری های از راه دور مانند حسگرها، تصویربرداری ماهواره ای و محاسبات ابرای برای کسب اطلاعات دقیق تر استفاده می کنند.
این ابزارها که به صورت آنلاین در اختیار همه قرار می گیرد، یکپارچگی بالای جنگل های دنیا را به رنگ سبز تیره ئو یکپارچگی پایین جنگل ها را نیز با رنگ قهوه ای مایل به نارنجی نشان می دهد. این رنگ ها یکپارچی را از یک تا 10 نشان می دهد که یک، بیانگر پایین ترین یکپارچگی و 10 بیانگر بالاترین یکپارچی است.
طبق این نشانگرها، حدود7/6 میلیون مایل مربع یعنی 5/40 درصد از جنگل ها یکپارچگی بالا دارند که بیشتر آنها در مانادا، روسیه، آمازون، آفریقای مرکزی و گینه نو هستند که تنها 27 درصد از آنها جزء مناطق محافظت شده محسوب می شوند. از این مناطق محافظت شده هم تنها 56 درصد دارای یکپارچگی بالایی هستند.

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا