کتاب‌‎های ویژه مدارس استثنایی طراحی و تولید می‌شود

حسن ملکی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: کتاب‎های درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵ در۳۳ ) سانتی متر آماده سازی می‎شود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام می‎گیرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره تولید کتاب‌های دانش آموزان کم توان ذهنی-کم‌بینا اظهار داشت: کتاب‎های درسی دانش آموزان کم توان ذهنی– کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵در۳۳ ) سانتی متر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی تحویل داده می‌شود.

ملکی یادآور شد: توزیع این کتاب‎ها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‎شود.

فهرست بسته‎های آموزشی دانش آموزان عادی – کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی – کم بینا به تفکیک پایه به شرح زیر است :

اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا

ملکی همچنین درباره اقدامات سازمان پژوهش در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: شرایط کرونایی تجربه تلخ در فضای تکان دهنده‎ای است که افکار و اندیشه‎ها را برای یافتن راه‎های نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هیچ کس از این تکان ذهنی دور نبود. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. مجموعه تلاش‎هایی در گروه‎های کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها به‎عنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت. قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل می‎گرفت.

ملکی گفت: در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روش‎های تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانش‎آموزان فراهم سازند. به خانواده‎ها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا کنند، توصیه‎هایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه خانه به مدرسه‎ای تبدیل شد که یادگیری‎های اساسی در آنجا صورت می‎پذیرد، گفت: خانه به طور صرف محلی برای سکونت و آرامش نیست، بلکه مدرسه‎ای است که معلم آن پدر و مادر است.

ملکی ادامه داد: والدین به توانایی‎های نوینی باید نایل شوند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانش‎آموز باید ایفا کند. اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد، اما به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.

وی در ادامه یادآورشد: در مجموعه 6 جلدی؛ منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریس‎های تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید رجوع  و راهنمایی‎های لازم را دریافت کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در همین مجموعه 6 جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینه‎ساز همه‎ی تلاش‎هایی است که از سوی والدین، معلمان و دانش‎آموزان صورت می‎گیرد. او باید رهبری کند و امکان فعالیت‎های اثربخش را فراهم کند.

ملکی اظهار داشت: اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامه‎های درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با این‎ها در مجلات رشد مقالات، مصاحبه‎ها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است. اقدام دیگر QR code خوان شدن کتاب‎های درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزون‎تر برای دانش‎آموز فراهم می‎شود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارت‎ها به صورت مطلوب انجام می‎دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا