قرصی که خطر سکته مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد

نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «مک مستر» در کانادا انجام شد، نشان می دهد  قرص «پلی پیل» که ترکیب سه داروی فشار خون و یک داروی کاهش دهنده کلسترول است زمانیکه با آسپرین مصرف شود، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

همچنین بر اساس داده های این مطالعه، مصرف تنهایی این داروی ترکیبی که در آمریکا موجود نیست، خطر ابتلای افراد به حمله قلبی و سکته مغزی و نیز نیاز به آنژیوپلاستی یا انواع دیگر جراحی قلب را ۲۰درصد کاهش می دهد.

اما محققان این پژوهش خاطرنشان کردند: زمانی که این دارو با آسپرین مصرف شود، خطر ابتلا به این حوادث قلبی و عروقی را ۲ برابر زمانی که آسپرین مصرف نمی شود، کاهش می دهد.

ثابت شده است که آسپرین با متوقف ساختن تشکیل لخته های خونی توانایی پیشگیری از ابتلا به حملات قلبی را دارد.

دکتر سلیم یوسف از دانشگاه مک مستر که در نگارش این مطالعه همکاری داشت گفت: مطالعات انجام شده بر روی پلی پیل ها از جمله مطالعه ما، نشان داده اند که این قرص خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

وی که استاد پزشکی در دانشگاه مک مستر است، افزود: امیدواریم که یافته های مطالعه ما و سایر مطالعات انجام شده بر روی پلی پیل ها، تولید کنندگان دارو را به عرضه آنها در آمریکای شمالی وادار کنند.

نتایج این مطالعه به تازگی در مجله  New England Journal of Medicine منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا