کتاب در زمره پربسامدترین محصولات فرهنگی می گنجد

حامد علی اکبرزاده رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در خصوص کتاب و کتابخوانی و اهمیت هفته کتاب، گفت: اگر تعداد عناوین کتاب را در ایران و در سراسر جهان بررسی و با سایر محتواهای فرهنگی مقایسه کنیم به عدد قابل توجهی خواهیم رسید. بنابراین، از این جهت است که می گویم این محصول پرتیراژترین محصول فرهنگی است. ضمن اینکه، کتاب به عمق اندیشه انسان نفوذ پیدا کرده و انسان را از نظر فکری درگیر می کند؛ این درحالیست که سایر محصولات فرهنگی چنین ویژگی ندارند.

وی ادامه داد: اگر این موارد را کنار سنت، فرهنگ و پیشینه ای که در کشورمان وجود داشته، بگذاریم می توان اینگونه ادعا کرد که لازم است کتاب از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار باشد. از این رو، تجلیل از کتاب، کتابخانه ها و دست اندرکاران این حوزه و برگزاری هفته کتاب امری مهم تلقی می شود.

علی اکبرزاده ادامه داد: اگر از شرایط خاص این روزهای کرونایی صرف نظر کنیم، قطعا انتظار می رود این رویداد به معنای واقعی جشن کتاب در کشور محسوب شود. به این معنا که در چنین هفته ای کتاب علاوه بر نمایشگاه و مراکز خاص در میان عموم مردم جا باز کند و نمود کتاب و کتابخوانی را در سراسر کشور ببینیم.

وی تصریح کرد: از این رو، لازم است در همه اماکن عمومی مانند میادین، بازارها، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی این محصول فرهنگی در دسترس عموم قرار گیرد تا همگان راحت تر بتوانند آن را تهیه کرده و بیشتر با این مقوله درگیر شوند. 

حامد علی اکبرزاده در ادامه در خصوص برنامه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در هفته کتاب گفت: جهاد دانشگاهی به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در سراسر کشور برنامه های جامع و گسترده ای را در نظر گرفته است که شامل برگزاری نشست های تخصصی، رونمایی و نقد کتاب، گفت و گوهای انتقادی با ناشران، مولفان و مترجمان، مسابقات کتابخوانی و… می شود.

وی با بیان اینکه به طور خاص چهار برنامه را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی یکی از این برنامه هاست که هرساله در هفته کتاب آن را برگزار کرده ایم و امسال هم بیست و هفتمین دوره آن را به صورت آنلاین برگزار خواهیم کرد. ضمن اینکه در این برنامه آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی را هم خواهیم داشت. علاوه بر این، آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان چهارمین دوره مسابقات پایان نامه سه دقیقه ای و مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه ای را نیز در دستور کار داریم.

علی اکبرزاده هدف از برگزاری این مسابقات را یک فعالیت ترویجی دانست و گفت: فلسفه شکل گیری این مسابقات ترغیب دانشجویان در به اشتراک گذاشتن تجربیات کتابخوانی خود با دیگران در کمترین زمان ممکن است. در این مسابقات افراد ایده مرکزی و اصلی کتابی که خوانده اند را با دیگران به اشتراک می گذارند تا آنها هم به خواندن کتاب مورد بحث تشویق شوند. 

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا