منشاء آلودگی هوای تهران در شش ماهه اول سال عوامل طبیعی است

علی محمد شاعری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پدیده خشکسالی، بیابان زایی، خشک شدن سفره های زیرزمینی و نشست زمین از عوامل طبیعی است که با وزش باد و گرد و خاک موجب افزایش آلودگی هوای شهر تهران در نیمه اول هرسال می شود. 

وی گفت: منابع ثابت مانند وسایل گرمایشی وسرمایشی خانگی و صنعتی، کارخانه ها، معادن شن و ماسه و همچنین منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت ها نیز به عنوان دست ساخته های انسانی عاملی بر افزایش آلاینده های جوی در شش ماهه دوم سال در سطح شهر تهران محسوب می شود. 

شاعری تصریح کرد: شاخص کیفیت هوای تهران از اول سال تا روز هفتم تیرماه جاری افزون بر 28روز ناسالم را سپری کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 11روز هوای ناسالم بیش از 2.5 برابر افزایش را نشان می دهد. 

وی افزود: ورود ریزگردها با منشا خارجی از کشورهای همسایه و همچنین گرد و غبارهای محلی که با وزش باد و گرد و خاک از بیابان های اطراف به داخل شهر تهران صورت می گیرد، عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در سه ماهه اول امسال بوده است. 

شاعری با تاکید بر ضرورت مدیریت و کنترل دقیق آلودگی هوا گفت: مدیریت منابع آب توسط وزارت نیرو، مدیریت مصرف انرژی های فسیلی توسط وزارت نفت و اقدام به اجرای طرح ملی مقابله با پدیده بیابان زایی توسط وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت دیگر دستگاه های ذیربط و مردم از ضروریات اساسی برای کاهش آلودگی هوا در کشور است. 

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران به کنترل دیگر منابع آلاینده جوی نیز اشاره کرد و یادآور شد: کاهش مصرف انرژی و ارتقاء کیفیت سوخت های فسیلی، استفاده از انرژی های نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، مدیریت منابع آلاینده آب و خاک، بیابان زدایی و کنترل معادن شن و ماسه از جمله عوامل دیگر اجرایی برای کاهش آلودگی هوای تهران بشمار می رود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا