جزئیات همکاریهای علمی ایران و روسیه

کمتر از دو هفته گذشته، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری با سرگئف رئیس آکادمی علوم روسیه ارتباطی تلفنی در خصوص همکاریهای ایران و روسیه داشتند.
در این مکالمه تلفنی به اتفاق بر همکاری ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف تاکید شد.
دکتر مهدی قلعه‌نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره جزییات همکاری در آینده این دو کشور به خبرنگار مهر اظهار کرد: همکاری در تحقیقات مربوط به دریای خزر و تحقیقات با محوریت کرونا درخواست طرف روسی برای همکاری‌های مشترک بود.
وی با بیان اینکه البته ما کمیسیون عالی همکاری با روسیه را پیشتر از اینها تشکیل داده بودیم، افزود: اکنون به خاطر تغییرات سیاسی در روسیه فعالیت این کمیسیون متوقف شده است اما در کل علاقمند به احیای این کمیسیون هستیم و قرار شد مذاکراتی در راستای احیا انجام دهیم.
قلعه‌نوی خاطرنشان کرد: اکنون تصمیم گرفته شد که کارگروه مشترکی تشکیل دهیم؛ باید کارگروهی متشکل از فعالان دو کشور تعریف شود و در قالب این کارگروه ضمن آشنایی با اولویت‌ها و تعریف پروژه‌های اولویت‌دار، ایده‌های خود را مطرح و به بحث بگذارند.
وی با تاکید بر اینکه این کارگروه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط و همکاری‌های علمی شود، گفت: در این کارگروه توافقات در زمینه پروژه دریای خزر و دارو، واکسن‌ها کرونا و … صورت می‌گیرد.
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در واقع همکاری ایران و روسیه در زمینه تحقیقات مشترک منوط به تشکیل این کارگروه است.
وی با بیان اینکه از آنجایی که دریای خزر با ۵ کشور مشترک است هر یک از کشورها علاقمند هستند اتفاقات اکولوژی و اثرات زیست محیطی دریا را در هر کشور بدانند گفت: این تحقیقات مشترک با روسیه نیز با محوریت اکولوژی دریای خزر خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین همکاری در زمینه واکسن و داروی مرتبط با کرونا دیگر زمینه‌های تحقیقات مشترک است که نیاز است با تشکیل کارگروه مشترک این موضوع به بحث و بررسی برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا