با روزی ۱۲۰ ساعت کار می‌توانیم به خط فقر برسیم؟

شب‌های پاییز برای پدرهای زیادی که منتظر تاریک شدن هوا می‌مانند تا بعد از به خواب رفتن فرزندانشان کلید به در بیندازند تمامی ندارد.

پدرهایی که به بچه‌های خود قول می‌دهند که شب با کیسه‌ای میوه، گوشت و خوراکی‌های خوشمزه به خانه باز می‌گردند ولی اغلب دروغگو از آب در می‌آیند. روزگار غریبی است و بسیاری از خانواده‌ها ناچارند برای سرخ نگه داشتن صورت،  سیلی محکم‌تری به گونه‌های خود بزنند و به کم قانع باشند و با کمترین‌ها بسازنند. چه شده که برای عده‌ای خوردن یک وعده گوشت تازه در ماه به ایده‌آل ترین حالت ممکن تبدیل شده است.

چرا مردم باید برای خرید  تخم مرغ، میوه و لبنیات روزانه مورد نیاز خود چرتکه بیندازند؟  واقعیت این است  سبد غذایی ایرانی‌ها  هر روز کوچک و کوچکتر می‌شود و عده‌ای به جای پاسخ به چرایی آن لعن و نفرین را به عده‌ای حواله می‌دهند که کیلومترها از ما دورند. معلوم نیست تا کی قرار است مسئولان دلیل بی تدبیری و عدم مدیریت خود را به گردن این و آن بیندازند و در این کش مکش‌ها فراموش کنند عرصه زندگی برای مردم تنگ و تنگ‌تر می‌شود و نفسشان بند می‌آید.

ره میخانه و مسجد کدام است که هر دو بر من مسکین حرام است؟

جواد رضوی کارگر است، او با اشاره به اینکه طی چندماه گذشته توان مالی برای خرید بسیاری از اقلام سبد غذایی خانواده خود را از دست داده، به ایسنا می‌گوید: قبلاً طبقه کم بضاعت به این دلخوش بود که اگر نمی‌تواند مسافرت برود، لباس آنچنانی بپوشد و خودروی شخصی داشته باشد، لااقل در خورد و خوراک مشکلی ندارد ولی حالا این امید هم از ما گرفته شده است.

وی ادامه می‌دهد: تصور کنید یک کارگر با حقوق دو و نیم میلیون تومان، با احتساب هزینه‌هایی مثل کرایه خانه،  لباس، رفت و آمد و…   چطور می‌تواند از پس خرید گوشت ۱۲۰ هزار تومانی، مرغ ۱۹ هزار تومانی، کره ۱۵ هزار تومانی، تخم مرغ شانه‌ای ۴۰ هزار تومان و میوه‌هایی با قیمت‌های نجومی بربیاید؟

وی با بیان اینکه بچه‌های کم سن و سال درکی از نداری و بی پولی ندارند، می‌گوید: وقتی از کنار میوه فروشی  رد می‌شوم و پسر سه ساله ام اصرار می‌کند برایش مقداری پسته تازه بخرم با چه زبانی می‌توانم به او بفهمانم که توان خرید پسته ۹۰ هزار تومانی را ندارم.

با روزی ۱۲۰ ساعت کار می‌توانیم به خط فقر برسیم؟

این کارگر البرزی با اشاره به اینکه طبق اعلام مقامات رسمی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور خط فقر برای یک خانواده چهار نفره ۱۰ میلیون تومان است، توضیح می‌دهد: حتی اگر من سه شیفت هم کار کنم باز هم درآمدم زیر خط فقری است که اعلام کرده‌اند.

وی با خنده‌ و طنزی تلخ می‌گوید: فاصله قیمت‌ها و دستمزد آنقدر زیاد و غیرمنطقی شده که انگار ما کارگران باید روزی ۱۲۰ ساعت کار کنیم تا تازه بتوانیم به خطر فقر برسیم.

رضوی با بیان اینکه خانواده‌های زیادی مثل ما زیر زیر خط فقر قرار دارند، می‌گوید: وقتی در تنگنا و فشار زیاد زندگی قرار می‌گیرم و به هر دری که می‌زنم به بن بست می خورم  این بیت عطار مدام در سرم تکرار می‌شود  «ره میخانه و مسجد کدام است  که هر دو بر من مسکین حرام است.»  واقعا  این روزها برای من نه راه پسی مانده و نه راه پیشی و به هر جا که  نگاه می‌کنم سیاهی است و سیاهی …

کم کم تخم مرغ هم از سفره  کم بضاعت‌ها پر می‌کشد

ماه پری که مادر سه فرزند است و سال‌هاست به خاطر اعتیاد همسر و جدایی از او سرپرست خانواده است، با گلایه از گرانی افسار گسیخته مواد غذایی اظهار می‌کند: هر شانه تخم مرغ به ۳۵ هزار تومان رسیده و یک وعده املت برای خانواده چهار نفره ما حدود ۲۲ هزار تومان تمام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پیش از این بسیاری از خانواده‌های کم بضاعت برای کنترل هزینه‌های ماهیانه خورد و خوراک خود در هفته لااقل دو سه وعده غذاهایی مثل کوکو، میرزاقاسمی ، الویه و … درست می‌کردند ولی حالا با گران شدن تخم مرغ به مشکل خورده‌اند.

وی می‌افزاید: پسرم که کارگر ساختمانی است می‌گوید این گرانی بر تعداد تخم مرغ‌هایی که کارگران در محل کار برای درست کردن غذا می‌خرند هم تاثیر گذاشته است.

ماه پری توضیح می‌دهد: مدتهاست توان خرید گوشت نداریم و به ندرت بشقاب‌هایمان رنگ مرغ به خود می‌بیند و جوری که پیش می‌رود انگار قرار است تخم مرغ هم از سفره هایمان پر بکشد.

مصاف حلزون حقوق و دستمزد با یوزپلنگ تورم و گرانی

سلمان کمالی که یک بازنشسته است هم با بیان اینکه گرانی‌ها صرفا مختص مرغ، گوشت و تخم مرغ نیست، می‌افزاید: نوسان قیمت‌ها و بازار بی ثبات دامن گیر اغلب  مایحتاج خوراکی مردم از لبنیات گرفته تا میوه و سبزی شده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ما ناچار به خرید در بازاری هستیم که قیمت برخی اقلام نه فصل به فصل بلکه هفته به هفته و بار جدید به بار جدید تغییر می‌کند.

این شهروند کرجی با بیان اینکه من که مستاجر نیستم و اجاره خانه پرداخت نمی‌کنم ولی حقوقم تا پانزدهم ماه بیشتر دوام نمی‌آورد، توضیح می‌دهد: واقعا نمی‌دانم کسانی که مستأجرند و تعدادشان هم کم نیست چطور با چندر غازی که به حسابشان واریز می‌شود تا پایان ماه دوام می‌آورند.

وی  با بیان اینکه حقوق و مزایای ما مثل حلزونی است که در مصاف با یوزپلنگ تورم و گرانی قرار گرفته، می‌گوید:  جالب است هنوز عده‌ای از ما بهتران فکر می‌کنند در این رقابت ناعادلانه حلزون پیروز است.

کمالی اضافه می‌کند: من نمی‌دانم مسئولی که در بدبینانه‌ترین حالت ماهی ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرد چه تصوری از دست و سفره خالی کسانی دارد که حقوقشان به زحمت به سه میلیون تومان می‌رسد.

در تامین اولین نیازهای هرم مازلو گیر کرده‌ایم

سمیه رضایی دیگر شهروند کرجی با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده توان خرید گوشت و مرغ را از دست داده‌اند، گفت: حتی  همسر من که حقوق کارمندی می‌گیرد، به راحتی از پس خرید مرغ ۱۹ هزار تومانی و گوشت ۱۱۰- ۱۲۰ تومانی بر نمی‌آید چه برسد به کارگرانی که چشم انتظار حقوق روزمزد خود هستند.

وی ادامه می‌دهد: بارها و بارها دیده‌ام که عده ای به خاطر اینکه از پس خرید گوشت و مرغ برنمی‌آیند ناچار به خرید سوسیس و کالباس بی کیفیت و درجه پایین شده‌اند تا به تصور خود بخشی از نیاز بدنشان به پروتئین را تامین کرده باشند.

رضایی توضیح داد: وقتی پنج کیلو سوسیس برای خریدار کمتر از ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود به راحتی می توان حدس زد که کیفیت آن چقدر پایین است.

وی که کارشناس روانشناسی است تاکید می‌کند: در هرم نیازهای اساسی انسان از دیدگاه مازلو نیازهای فیزیولوژیکی (آب، غذاو مسکن) جزو اولین و اساسی ترین نیازها بوده و پایه اساس ایجاد رضایت و خودشکوفایی در افراد را تشکیل می‌دهد. وقتی مردم در تامین بدیهی‌ترین نیازهای خود درمانده و مهمترین دغدغه اغلب آنها این شده که چطور روز را به شب رسانده و از پس هزینه های کمرشکن زندگی بر بیایند، چطور برخی انتظار دارند که به کمک این گروه اکثریتی مسیر سنگلاخ توسعه کشور هموارکنند؟

وی اضافه می‌کند: بدون شک فردی که تمام دغدغه اش پرداخت کرایه خانه، تامین هزینه خورد و خوراک خانواده و رفع همین نیازهای ابتدای باشد نمی‌تواند آن طور که باید و شاید از توان و پتانسیل خود برای بهبود شرایط خود و جامعه استفاده کند و مداوم در حال درجا زدن است.

در بازار تورمی ثابت مانده قیمت میوه و سبزی خوش خیالی است

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان کرج با اشاره به اینکه تورم بر قیمت نهایی میوه، سبزی و صیفی جات تاثیر زیادی داشته اظهار می‌کند: وقتی قیمت همه چیز روز به روز در حال افزایش است اینکه توقع داشته باشیم قیمت میوه و سبزی مثل قبل باقی بماند چیزی جز خوش خیالی نیست.

سیف الله عسگرخانی اضافه می‌کند: هزینه کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی برای باغداران و کشاورزان به شدت بالا رفته و این افزایش را باید به بالا رفتن هزینه های بسته بندی و حمل و نقل این محصولات اضافه کنیم.

وی توضیح می‌دهد: البته نباید از تاثیر میزان تقاضا و همچنین کیفیت و درجه محصولاتی که عرضه می‌شوند بر گرانی میوه، سبزیجات و … به راحتی گذشت.

چرا تخم مرغ گران شده؟

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به علت گرانی تخم مرغ می‌گوید: تحریم‌ها و عدم تخصیص ارز کافی باعث شده تامین نهاده‌های طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت با مشکل مواجه شود و واحدهای پرورش مرغ های تخم گذار از نهاده‌های جایگزینی استفاده کنند که آن طور که باید وشاید موثر نیستند.

مجتبی تقی زاده ادامه می‌دهد: تامین خوراک مرغ های تخم گذار با نهاده های جایگزین باعث شده ظرفیت تولید واحدهای پرورش مرغ تخم گذار استان تا ۲۰ درصد کاهش یابد که همین باعث عدم تعادل در عرضه و تقاضا و گرانی تخم مرغ شده است.

سوسیس و کالباس جایگزین گوشت در سفره خانوارهای ایرانی

یک تولید کننده مواد اولیه سوسیس و کالباس با اشاره به اینکه بالا رفتن میزان مصرف کالباس و سوسیس در بین مردم اظهار می‌کند:  سال‌های سال کالباس و سوسیس در زنجیره غذایی ایرانی‌ها به عنوان وعده‌ای تفننی مطرح بود یعنی اینکه خانواده گاه در اصطلاح عامیانه هر وقت هوس می‌کردند یکی دو کیلو از این فرآورده‌ها خریداری مصرف می‌کردند ولی از زمان بالا رفتن شدید قیمت گوشت و مرغ میزان مصرف آنها  حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

سیامک شادافزا ادامه می‌دهد: جالب اینجاست سوسیس و کالباسی که به فروش می‌رود اغلب این طور نیست که با کیفیت بالا و مثلاً کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد بلکه مردم به طرف فرآورده‌های ارزانی رفته‌اند که اغلب کیلویی کمتر از ۳۰- ۳۵ هزار تومان قیمت دارند و این به خودی خود نشانگر وضعیت نابسامان اقتصادی مردم در خرید مایحتاج روزانه خود است.

وی توضیح می‌دهد: اگر قیمت گوشت و مرغ همینطور بالا برود چه بخواهیم وچه نخواهیم باید قبول کنیم گوشت از سفره غذای عده‌ای به طور کامل حذف می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا نظارتی بر کیفیت فرآورده‌های ارزان قیمت گوشتی نمی‌شود، می‌گوید: متاسفانه در شرایط  فعلی دستگاه‌های نظارتی بیشتر به قیمت محصولات توجه دارند و کیفیت آن طور که باید و شاید برایشان اولویت نیست.

در پایان شایان ذکر است طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش چند برابری اغلب محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز در سبد غذایی مردم بوده‌ایم و این پرواز قیمت‌ها صرفاً به مرغ، میوه و گوشت منحصر نیست و اغلب اقلام خوراکی را در برمی گیرد. متاسفانه هر بار که  مردم و رسانه‌ها از گرانی و تورم گلایه می‌کنند جوابی قانع کننده دریافت نمی‌کنند و جالب اینجاست که هر وقت مسئولان نوید بهبود شرایط را می‌دهند، اوضاع بدتر هم می‌شود.

ای کاش مسئولان برای یک بار هم که شده به چهره مردمی که زیر فشار اقتصادی کمرشان خم شده نگاهی بیندازند و بپذیرند اشتباه کرده‌اند و لااقل  عذرخواهی کنند. ای کاش قبول کنند بدحالی اقتصاد کشور نتیجه مدیریت نادرست است و آنچه پیش آمده را گردن این و آن نیندازند. درست است که با حلوا حلوا کردن دهان مردم شیرین نمی‌شود ولی لااقل دلخوش می‌شوند. شاید صداقت مسئولین با مردم گرهی از مشکلات آنها باز نکند ولی  قطعاً فضایی ایجاد می‌کند تا جای خالی گوشت، تخم مرغ، شیر و … را در سفره هایشان راحت‌تر تحمل کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا