امکان ثبت اختراع پژوهشگران ایرانی در 150 کشور دنیا

دکتر نصرت الله ضرغام در بازدید از سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه ثروت اصلی ما استعدادها و دارایی فکری نوجوانان و جوانان کشور است، اظهار کرد: در سال 1324 نخستین برنامه عمرانی کشور تدوین شد و بر اساس آن باید سیاست بدون نفت و کاهش وابستگی به منابع نفتی را دنبال می‌کردیم. اما اجرای این سیاست امکان ندارد مگر اینکه ما رو به استعدادهای خودمان بیاوریم، استعدادها را شناسایی کنیم، پرورش دهیم و بعد شکوفا و بهره برداری کنیم.

وی افزود: امریکا سیاست جذب استعدادهای برجسته دیگر کشورها را بعد از جنگ جهانی دوم پایه گذاری کرد و تصمیم گرفت که تعداد دانشمندانش را زیاد کند و تحقیقات را توسعه دهد. بر اساس این تفکر، بنیاد علم آمریکا پایه گذاری شد که هم به تحقیقات بنیادی و هم به تحقیقات کاربردی بپردازد.

ضرغام خاطرنشان کرد: در دنیا، هیچ کار علمی و پژوهشی را انجام نمی‌دهند، مگر اینکه خروجی آن به گسترش مرزهای دانش منجر شود یا نتایج آن به توسعه اقتصادی و رفاه جامعه شان کمک کند.رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین به ارائه برنامه‌های حمایتی این صندوق پرداخت و گفت: بیشتر فعالیت‌های این صندوق شبیه عملکرد دیگر بنیادهای علم دنیاست، همانطور که ما با استفاده از تجربه علمی کانادا، امکانات حمایتی از طریق کرسی پژوهشی را فراهم کردیم که به دانشمندان برجسته ایرانی در داخل یا خارج از کشور و یا به تیم‌های تحقیقاتی که دارای برنامه راهبردی درجهت رفع معضلات کشور باشند، تعلق می‌گیرد.

به گفته وی، صاحبان کرسی پژوهشی به مدت دو دوره پنج ساله از حمایت‌های صندوق برخوردار می‌شوند که البته برای پنج سال دوم، باید یک همکار خارجی را معرفی کنند. ضمن آنکه در این مدت، دو محقق پسادکترا می‌توانند داشته باشند که حقوق یک تا دو سال این محققان از سوی صندوق پرداخت می‌شود.

ضرغام هدف از اجرای این بخش را جذب دانشمندان و محققان داخل کشور و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان کرد و گفت: دنیا این کار را انجام می دهد و ما هم باید از تمام ظرفیت‌های علمی خودمان و دیگر کشورها استفاده کنیم.وی افزود: آمریکا، ژاپن، چین و کره در دارایی‌های فکری و حمایت از آن، جایگاه بالایی نسبت به اروپا و اتحادیه اروپا دارند. 37 درصد از دارایی‌های فکری دنیا را آمریکا دارد، 25 درصد از این دارایی‌ها را ژاپن و کشور آلمان در اتحادیه اروپا، به اندازه فرانسه و انگلستان، صاحب دارایی فکری است. آنها به این نتیجه رسیده اند که کشورهایی که از دارایی فکری بیشتری برخوردار باشند، توسعه اقتصادی بیشتری نیز خواهند داشت. بنابراین تدابیر، راهکارها و برنامه‌هایی برای افزایش توانمندی‌های علمی از طریق افزایش افراد برجسته و علمی پیش‌بینی شده و در حال اجرا هستند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ادامه، شرایط دریافت گرنت و استفاده از حمایت‌های صندوق از طریق طرح‌های پسا دکترا را توضیح داد و افزود: تاکنون صندوق از پروژه های تحقیقاتی که پژوهشگران به صندوق ارائه می دادند، حمایت می کرد ولی سیاست ما تا حدودی تغییر کرده و قرار است علاوه بر دریافت پروژه ها، با توجه به اولویت های تحقیقاتی که متناسب با نیاز کشور تعیین می شود، نسبت به سفارش پروژه نیز اقدام کنیم.

وی درباره ثبت اختراعات در خارج از کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نیز گفت: تاکنون 38 اختراع که برمی‌گردد به دارایی‌های فکری محققان کشورمان، با حمایت صندوق درخارج از کشور و عمدتا در آمریکا به ثبت رسیده و 76 اختراع نیز در جریان مراحل ثبت قرار دارند که با توجه به افزایش کارگزاران و عضویت ایران در PCT، ثبت آنها در 150 کشور دنیا امکانپذیر است.

وی همچنین گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از برگزاری همایش‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی در مراکز علمی پشتیبانی می‌کند و بخشی از هزینه‌ها را می‌پردازد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در بخش دیگری از این بازدید، از مسئولان سازمان انتقال خون درخواست کرد تا اولویت‌های تحقیقاتی خود را به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ارائه دهند. سفارش پژوهش به سازمان انتقال خون توسط این صندوق در قالب اهداف و نیازهای کشور، دیگر پیشنهاد ضرغام به مسئولان این سازمان بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا