اقتصاد دانش بنیان ضرورتی برای توسعه کشور

رویکردی که بر نوآوری و خلاقیت تاکید داشته و محصولات ناشی از آنها را دارای ارزش افزوده بالایی می داند.در کشور ما با توجه به گستره جغرافیایی وسیع و تنوع چشمگیر صنایع فرهنگی، بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و سرعت بخشیدن به روندهای توسعه در مناطق مختلف وجود دارد و به کمک آن می توان بخشی از مشکلات اشتغال و معیشتی را به گونه ای موثر برطرف ساخت.

دکتر صادق کرمی استاد دانشگاه و تحلیلگر جغرافیای سیاسی در خصوص توجه به اقتصاد دانش بنیان و نقش آن در سرعت بخشیدن به روندهای توسعه در ایران به سیناپرس گفت: این حوزه اهمیت راهبردی برای ما دارد و با توجه به ظرفیت های بومی و جغرافیایی ایران و همچنین قابلیت های نسل جوان تحصیلکرده در کشور می توان با حفظ منابع طبیعی و مادی کشور، با اتکا به دانش فرصت های تازه ای برای اقتصاد کشور فراهم آوریم.

وی همچنین افزود: در اقتصاد دانش بنیان سرمایه انسانی یک داشته مهم است که در ایران با وجود نسل جوان تحصیل کرده، ظرفیت چشمگیری داریم و باید آگاهانه از آن برای توسعه کشور استفاده کنیم.

کرمی همچنین قابلیت های بومی کشور را در این مسیر ارزنده دانست و اظهار کرد: جغرافیای ایران دارای تنوع وسیعی از نظر زیست بوم و فرهنگ است و ذخایر طبیعی و خدادای ارزشمندی در کشور داریم که اگر با نگرش دانش بنیان و با استفاده از دانش و خلاقیت جوانان از آنها بهره برداری کنیم، فرصت های بزرگی نصیب کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: همنشینی بین این داشته ها و ایجاد ارتباط موثر میان آنها، بی تردید باعث تسریع روند توسعه کشور خواهد شد. مسلما رشد اقتصادی که بر پایه دانش و آموزش اصولی صورت گیرد، رشد پایداری خواهد بود و نوسانات داخلی و جهانی آسیب چندانی به آن نخواهد رساند.

این استاد دانشگاه در خصوص صنایع فرهنگی و پیشینه دانش بنیان آن در ایران نیز گفت: یکی از ظرفیت های شناخته شده ایران صنایع فرهنگی مثل صنایع دستی است که اتفاقا همیشه با استفاده از ظرفیت های دانش سنتی تولید شده و امروز هم می تواند به عنوان یک محور مهم برای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و تولید ثروت از آن استفاده کرد. در صنایع فرهنگی ما شیوه های خاص آموزش و انتقال دانش نهفته است که شاید هنوز بخوبی شناخته نشده اند.

دکتر کرمی با ضروری دانستن توجه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان در ایران بیان کرد: این مقوله باید تبدیل به یک راهبرد کلان برای کشور شود و اسناد بالادستی برای آن تدوین کنیم. چراکه با این کار ساختار اقتصادی کشور را تحکیم کرده و مانع نوسانات مخرب در آن خواهیم شد. وقتی که امکانات بالقوه برای این کار داریم، چرا آنها را به فعلیت نرسانیم.

وی همچنین گفت: با توجه به چالش های محیط زیست و کمبود منابع طبیعی در دنیا توجه به صنایع سبز تبدیل به یک رویکرد غالب شده و روندهای توسعه پایدار با اتکا به دانش و خلاقیت پیگیری می شود و ما هم در ایران باید به این سمت و سو به طور جدی حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر جغرافیای سیاسی در پایان ابراز امیدواری کرد که نگرش دانش بنیان تبدیل به رویکردی غالب در تصمیم گیری های کلان کشور شود و افزود: استفاده از فناوری اطلاعات، نگرش روزآمد و مشارکت دانش در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری کلان کشور می تواند زمینه مناسبی برای دانش بنیان شدن فعالیت ها در سطوح مختلف شود و این شرایط نتنها اقتصاد بلکه دیگر عرصه های ایران اسلامی را به تعالی خواهد رساند.

گزارش:نیلوفرمنصوریه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا