ساخت منسوج هوشمند برای کنترل علائم حیاتی بدن ورزشکاران

سیناپرس: علی آقایی، مخترع «منسوج هوشمند AHIS ثبت کننده علائم حیاتی و حرکتی بدن افراد» در خصوص این اختراع گفت: از آنجایی که مهم ترین اطلاعات بدن انسان علائم حیاتی، حالت فیزیکی هستند از این رو به فکر ساخت پارچه هایی شدیم تا این پارچه ها بعداز اینکه به لباس تبدیل شدند، بتوانند علائم حیاتی بدن را بدون خطا ثبت و تحلیل  کنند.

 

وی در خصوص منسوج هوشمند، توضیح داد و گفت: ابتدا این پارچه را به صورت یک لباس تبدیل کردیم تا  هر فرد با پوشیدن آن بتواند علائم حیاتی، علائم حرکتی بدن خود مطلع شود.

آقایی اظهار داشت:  این محصول می تواند  وضع حرکتی بدن ورزشکاران  را  در شرایطی مشابه با شرایط واقعی  مسابقه  ثبت و تحلیل کند.

وی با اشاره به اینکه  این محصول نمونه ای در جهان ندارد و امکان ثبت بین المللی برای آن امکان پذیر است، افزود: این منسوج در کاربرد ورزشی می تواند روند تمرینی و نوع تغذیه  ورزشکاران، همچنین رفتار حرکتی آنها را در شرایط شبیه سازی شده با محل مسابقه، بررسی کند.

این مخترع در خصوص  بازارهای این نوع فناوری توضیح داد و گفت: با توجه به  تخصصی بودن این فناوری، بازارهای نسوج هوشند  می تواند بیمارستان ها ، داروخانه ها، باشگاههای ورزشی و مراکز فروش تجهیزات پزشکی  باشند.

وی با توضیح اینکه امروزه ورزش به یک حرفه و صنعت پول تبدیل شده  است، لذا اهمیت لوازم و تجهیزات و انجام تحقیقات علمی و مهندسی در جهت کنترل شرایط آمادگی جسمانی ورزشکار بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: این مسئله انگیزه ای  برای انجام تحقیقات  علمی در جهت اختراع  و ابداع  محصولی به عنوان اولین  بار درجهان شد که بتواند وضع حرکتی بدن ورزشکار را در شرایطی مشابه با شرایط واقعی مسابقه ثبت و تحلیل کند، که نسوج هوشمند این قابلیت ها را دارد.

آقایی اظهار داشت: این فناوری برای اولین بار  به بازار عرضه خواهد شد و نسبت به رقبای خود دارای خصوصیت  ممتاز و منحصر به فرد است که می توان گفت، نمونه ای در جهان ندارد. 

این مخترع جوان در ادامه با اشاره به اینکه اختراع منسوج هوشمند قابلیت ثبت بین المللی دارد، خاطرنشان کرد: تجاری سازی این محصول در داخل کشور کاملا وجود دارد و با تجهیزات موجود در کشور، امکان بومی شدن و تولید انبوه برای محصولات  تولیدی از آن نیز موجود است.

آقایی افزود: فروشگاه تجهیزات ورزشی به عنوان جهت بررسی رفتار حرکتی ورزشکاران می تواند مخاطب این محصول بعد از وارد شدن به بازار باشد.

این مخترع جوان گفت: فروشگاههای منسوجات ورزشی، پزشکی وارتوپدی، بازاهای مربوط به سنسور های علائم حیاتی بدن در بحث پزشکی، بازار مربوط به وسایل ابزارآلات  ورزشی نیز می توانند این محصول را در سراسر کشور توزیع کنند.

وی در پاسخ به اینکه فروش این محصول چقدر می تواند ارزش افزوده بالایی در کشور پس از توزیع داشته باشد ، توضیح داد: آنچه در بازار با کاربری های مشابه وجود دارد دارای رنج قیمتی 30 تا 150 میلیون ریال است در صورتیکه هزینه ی ساخت  منسوج هوشمند در کشور در حدود 2 تا 3 میلیون ریال است که این موضوع می تواند  ارزش افزوده بالایی داشته باشد .

آقایی در خصوص کاربرد های دیگر اختراع گفت: منسوج هوشمند علاوه بر ثبت علائم حیاتی(تنفسی، ضربان قلب) می تواند،علائم حرکتی در بیماران ناتوان جسمی، معلولین حرکتی، بیماران دیابتی و قلبی، بیماران اورژانسی، نوزادان و سالمندان را ثبت و تحلیل کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این لباس در نوزادان می تواند به صورت کنترل  مداوم علائم حیاتی بدون محدودیت مکانی باشد، خاطرنشان کرد: این منسوجات اختراعی در بیماران اوژانسی می تواند به صورت آنالیز علائم  توسط خود فرستنده و ارسال اطلاعات  از راه دور به گیرنده هایی همچون تلفن همراه، دستگاه های مراقبتی و هشداری باشد.

وی اذعان داشت:همچنین بیماران حرکتی می توانند با استفاده از این منسوج هوشمند در دوران نقاهت  کنترل شوند.

آقایی افزود: این پارچه ها قابلیت های دیگری از جمله  ثبت و کنترل حرکت اعضای بدن ورزشکاران در رشته ها و سطوح مختلف، شبیه سازی فعالیت های بدنی ورزشکار، بررسی میزان  تاثیر لوازم ورزشی و تغذیه ورزشکاران حرفه ای ، بررسی روند بهبود و رفتار حرکتی ورزشکاران  در شرایط شبیه سازی با محل مسابقه را دارد.

وی با اشاره به اینکه این اختراع می تواند در بیماران نیازمند به توانبخشی، مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سالمندان و بیماران  سالمند نیز می توانند  علائم حیاتی خود را به صورت مداوم و طولانی مدت  و بدون محدودیت مکانی  ثبت و تحیل کنند.

 این مخترع جوان با توضیح اینکه این لباس می تواند در مناطق محروم نیز مورد استفاده قرار گیرد، بیان کرد: به همراه این لباس یک سیستمی است که می تواند علائم حیاتی و نوار قلب بیمار را از راه دور به پرستار بفرستد. 

وی با اشاره به اینکه ارسال اطلاعات به پرستار و یا پزشک می تواند به صورت زنده و آنی باشد، عنوان کرد: این پارچه قابل شستشو است و علائم حیاتی را مخابره می کند.

آقایی با اشاره به اینکه از این پارچه ها می توان در هوافضا و کشتی سازی استفاده کرد، افزود: برای تحلیل نیرو و کرنش اجزا و قطعات حساس به تغییر طول در تجهیزات هوایی، این نسوج کاربرد دارد.

به گفته وی با توجه به قابلیت  توسعه نرم افزاری و سخت افزاری  امکان توسعه بازار محصول در  زمینه های صنعتی  مانند هوافضا، عمران معدن و مواردی از این دست وجود دارد.

وی افزود: در صنعت عمران  برای ثبت انبساط و انقباض سازه ها، بررسی و ثبت نیروهای وارده بر قسمت های مختلف سازه نیز قابل استفاده است.

این اختراع توسط علی آقایی و جمعی از محققان صورت گرفته است.همچنین این اختراع با عنوان «منسوج هوشمند AHLS  کنترل علائم حیاتی، حرکتی،فیزیکی بیماران و ورزشکاران با قابلیت ثبت سیگنال و تبادل اطلاعات از راه دور» در بنیاد ملی نخبگان به ثبت رسیده و دارای سطح سه  می باشد.

گفتنی است این اختراع با شماره 83294  در جشنواره شکوفایی اختراعات استان های تهران و البرز حضور داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا