نقش شرایط ایمنی مادران باردار در مشکلات شناختی کودکان اوتیسمی

نوزادان مبتلا به اوتیسم که مادران آنها طی دوره بارداری، از مشکلات ایمنی رنج می‌برند، بیشتر به مشکلات رفتاری و عاطفی دچار می‌شوند. پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، دیویس"(UC Davis) در این پروژه، سوابق ایمنی مادران را به عنوان پیش‌بینی کننده نشانه‌ها در کودکان مبتلا به اوتیسم مورد بررسی قرار دادند.

"پاول اشوود"(Paul Ashwood)، استاد میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس گفت: ما سابقه ایمنی مادران را برای پیش‌بینی نشانه‌های اوتیسم مورد بررسی قرار دادیم و همچنین نقش جنسیت نوزاد را نیز ارزیابی کردیم.

بررسی‌ها نشان داد که ممکن است جنسیت نوزاد، با بیماری‌های ایمنی مادر در تعامل باشد و بر شناخت نوزاد اثر بگذارد.

بیماری‌های ایمنی مادر و اوتیسم

بیماری‌های ایمنی مادر، در اثر اختلال عملکرد سیستم ایمنی مادر پیش می‌آیند و حساسیت‌ها، آسم، بیماری‌های خودایمنی، سندرم‌های خود التهابی و سندروم‌های نقص ایمنی را شامل می‌شوند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که بیماری‌های ایمنی مادر، بیشتر در مادرانی رایج است که کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم دارند.

پژوهشگران ۳۶۳ مادر را به همراه فرزندان آنها که ۲۵۲ پسر و ۱۱۱ دختر با میانگین سنی سه سال بودند، مورد بررسی قرار دادند. 

پژوهشگران، شدت اوتیسم کودکان را بررسی کردند و مجموعه‌ای از مشکلات رفتاری و عاطفی مانند پرخاشگری و اضطراب را مورد ارزیابی قرار دادند. آنها همچنین رشد کودکان و عملکرد شناختی آنها را نیز بررسی کردند.

این پژوهش نشان داد که حدود ۲۷ درصد مادران طی دوره بارداری خود، بیماری‌های ایمنی داشته‌اند. از میان این مادران، ۶۷ درصد سابقه آسم داشتند که متداول‌ترین مشکل مربوط به ایمنی است. بیماری‌های دیگری که مادران سابقه ابتلا به آنها را داشتند، "تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن" یا "تیروئید هاشیموتو" (Hashimoto's thyroiditis)، "سندرم رینود" (Raynaud's disease)، طاسی لکه‌ای یا "آلوپسی" (Alopecia)، بیماری پوستی "پسوریازیس" (psoriasis) و روماتیسم مفصلی هستند.

این پژوهش نشان داد که بیماری‌های ایمنی مادر، با افزایش مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان مبتلا به اوتیسم در ارتباط است اما عملکرد شناختی آنها را کاهش نمی‌دهد.

اوتیسم و جنسیت

به گزارش "مراکز کنترل و پیشگیری بیماری" (CDC)، اختلال اوتیسم در میان پسرها، چهار برابر بیش از دخترها رخ می‌دهد.

اشوود ادامه داد: ما در پژوهش خود، احتمال ارتباط جنسیت نوزاد را با وجود بیماری‌های ایمنی مادر مورد بررسی قرار دادیم. ممکن است بیماری‌های ایمنی مادر، یک عامل محیطی باشند که به شیوع بالاتر اوتیسم در مردان منجر می‌شود.

این پژوهش نشان داد که سابقه بیماری‌های ایمنی مادر، در کودکان پسر مبتلا به اوتیسم بیشتر است. این آمار در پسران ۳۱ درصد و در دختران ۱۸ درصد است. به خصوص آسم که در مادران پسران مبتلا به اوتیسم، دو برابر بیشتر از مادران دختران مبتلا به اوتیسم است.

همچنین این پژوهش نشان داد که نوزادان دختر در مقایسه با نوزادان پسر، کمتر در معرض پیامدهای شناختی منفی قرار می‌گیرند.

اشوود گفت: این یافته‌های مهم، ارتباط جنسیت نوزاد و بیماری‌های ایمنی مادر را با اوتیسم نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر در معرض خطر پیامدهای منفی هستند.

این پژوهش، در مجله "Translational Psychiatry" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا