جوجه‌ها چگونه در تخم نفس می‌کشند؟

تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی است که تقریباً همه‌روزه با آن سروکار داریم. این استفاده زیاد از این ماده غذایی ارزشمند باعث شده تا گاهی فراموش کنیم که تخم‌مرغ و به‌طورکلی تمامی پرندگان، روش اصلی تولید مثل در آن‌ها بوده و این بسته غذایی طبیعی در حقیقت تأمین‌کننده نیاز جوجه‌ای است که از دل نطفه درونی آن تولید خواهد شد.

هوا از طریق منافذ میکروسکوپی موجود در پوسته تخم‌مرغ به رگ‌های خونی در غشای کوریوآلانتوئیک و سپس به جریان خون جوجه متصل شده و اکسیژن مورد نیاز وی را برای رشد و زنده ماندن فراهم می‌کند. از سوی دیگر دی‌اکسید کربن و مواد زائد و سایر گازهای تنفسی، در جهت مخالف از پوسته عبور کرده و خارج می‌شود.

در مورد موجودات زنده‌زا از قبیل پستانداران بحث تولد نوزادان کاملاً متفاوت است و جنین این موجودات در طول مدت‌زمان رشد پیش از تولد خود، آب و غذا و اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق جفت متصل به بدن مادرشان دریافت می‌کنند. در مورد پرندگان و خزندگان تخم‌گذار اما موضوع کمی متفاوت است. در حقیقت در داخل تخم آن‌ها مواد غذایی کافی برای رشد جوجه یا نوزاد وجود دارد اما این جانوران در درون تخم چگونه تنفس می‌کنند؟

در حقیقت پاسخ این سؤال چندان پیچیده نیست زیرا ساختار درونی تخم‌مرغ و تخم سایر موجودات، به‌گونه‌ای طراحی‌شده که بین جوجه و پوسته تخم نوعی بافت ریوی وجود دارد که اکسیژن را برای جوجه تأمین می‌کند. در این یادداشت به بررسی رشد جوجه مرغ به‌عنوان یک مثال که می‌توان آن را به سایر موجودات تخم‌گذار تعمیم داد، می‌پردازیم. در اوایل رشد جوجه در داخل یک تخم‌مرغ، یک ساختار توخالی مانند کیسه از روده جوجه ایجاد می‌شود که به allantois معروف است.

این کیسه با غشای دوم (کوریون) در اطراف جوجه و زرده تخم‌مرغ که در کنار هم غشای کرایوالانتوئیک (chorioallantoic) را تشکیل می دهند، ترکیب می‌شود. در انتهای یک سوی داخلی تخم‌مرغ، جوجه و در انتهای دیگر نزدیک به سطح داخلی پوسته تخم‌مرغ، این غشاء به‌طور مؤثری مانند بافت ریه عمل کرده و سیستم گردش خون جوجه را به جهان خارج متصل می‌کند.

هوا از طریق منافذ میکروسکوپی موجود در پوسته تخم‌مرغ به رگ‌های خونی در غشای کوریوآلانتوئیک و سپس به جریان خون جوجه متصل شده و اکسیژن مورد نیاز وی را برای رشد و زنده ماندن فراهم می‌کند.

از سوی دیگر دی‌اکسید کربن و مواد زائد و سایر گازهای تنفسی، در جهت مخالف از پوسته عبور کرده و خارج می‌شود.

در حقیقت پوسته تخم‌مرغ یک سد فیزیکی و محکم غیرقابل نفوذ نبوده و به‌نوعی طراحی‌شده است که علاوه بر حفظ محتویات درونی خود، به سادگی به هوا و سایر گازها اجازه عبور می‌دهد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا