آغاز ساخت قطعات تلسکوپ ملی ایران در سال جاری

دکتر رضا منصوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینا در خصوص آخرین وضعیت آینه ثانویه تلسکوپ ملی ایران گفت: دو سال پیش طراحی های آینه ثانویه انجام شد و باید شیشه خام آن خریداری شود که قرار بود از شرکت شوت (Schott) آلمان خریداری و جهت صیقل یا به شرکت فنلاندی داده شود و یا از توانمندی های شرکت های ایرانی جهت صیقل آینه استفاده شود.

وی افزود: از آنجایی که هنوز زمان داریم و دانش فنی آن در ایران وجود ندارد اما  تجهیزات آن در کشور هست درصددیم دانش فنی را به ایران منتقل کنیم. همچنین در این زمینه مذاکراتی با شرکت هایی مثل صایران صورت گرفته اما به دلیل اینکه اعتباری نداشتیم متوقف شد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران با تاکید براینکه امسال اگر تامین اعتبار صورت گیرد آمادگی آغاز فعالیت در تمامی بخش ها وجود دارد، گفت: یکی از این بخش ها ساخت قطعات محتلف تلسکوپ ملی ایران است. طراحی مفهومی تلسکوپ 2 سال پیش انجام شده است اما طراحی جزئی که منجر به ساخت قطعات می شود قرار بود در سال 93 تمام شود که برای اینکه نیاز به خرید قطعات و تست آنها بود و نیروی انسانی هم نیاز داشت اما چون اعتبار لازم وجود نداشت ، عملا به سال 1394 کشیده شد که امیدواریم بودجه مورد نیاز اختصاص یابد.

اتمام بیش از 50 درصد طراحی جزئی تلسکوپ

استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: علاوه بر این قرار بود که نتیجه طراحی تلسکوپ را در شهریورماه سال گذشته به بررسی بین المللی بگذاریم که به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شد.بنابراین امید داریم که با اختصاص بودجه امسال، در نیمه دوم سال جاری طراحی جزئی تلسکوپ به اتمام برسد چراکه بیش از 50 درصد آن انجام شده است.

وی در خصوص چرایی طراحی مفهومی گفت: طراحی مفهومی یک دستگاه پیچیده مانند تلسکوپ، عملا تعریف مهندسی و فنی دستگاه است؛ مثلا اینکه تلسکوپ دارای چه میدان دیدی است؟ و یا نوع تلسکوپ ملی ایران از نوعی باشد چراکه در طراحی اپتیک و ویژگی های آن اثرگذار است. در مجموع طراحی مفهومی تلسکوپ در قالب 80 سند انجام گرفته است و زمانیکه طراحی مفهومی به داوری بین المللی گذاشته و ایرادات آن گرفته شد، تصحیح آن یک سال زمان برد.

دکتر منصوری افزود: اما طراحی جزئی به این معناست که طراحی مفهومی باید تبدیل به نقشه هایی شود تا بتوان آن را به کارخانه ها جهت ساخت قطعات تلسکوپ داد. در حال حاضر بیش از 50 درصد طراحی جرئی قطعات تلسکوپ آماده تهیه نقشه است.

اروپایی ها سیستم اپتیک فعال را به ما ندادند

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه یک قسمت مهم تلسکوپ که هنوز طراحی مفهومی آن هم انجام نشده و به دلیل دانش بسیار پیچیده آن کشورهای اروپایی حاضر به انتقال فناوری آن به ایران نشده اند، سیستم اپتیک فعال است.

به گفته دکتر منصوری استفاده از سیستم اپتبک فعال در تلسکوپ باعث می شود ابیراهی های اپتیکی به حداقل ممکن برسد و کیفیت و وضوح تصویر نهایی تضمین شود.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: آینه تلسکوپ ها بسیار نازک است و تحت وزنش تغییر شکل می دهد با اینکه سطح آینه با دقت بالایی صیقل داده شده است اما حرکت، آینه را تغییر می دهد که منجر به خرابی تصاویر دریافتی خواهد شد بنابراین باید به شکل اول بازگردانده شود. برای اینکار باید اهرم هایی به آینه فشار بیاورند که آکچیتور گفته می شود. این عملکرد نیاز به دانش فنی بسیار پیچیده ای است که تاکنون در کشور وجود نداشته و قرار بود که با گروه سوئدی به ایران منتقل شود که متاسفانه به این دانش فنی را به ایران ندادند بنابراین تصمیم گرفتیم که در ایران این دانش فنی را کسب کنیم.

ویژگی های محفظه تلسکوپ ملی ایران

دکتر منصوری با بیان اینکه همچنین در بخش طراحی و ساخت محفظه تلسکوپ که دارای ویژگی های فنی بسیار پیچیده است عقب هستیم، اظهارکرد: محفظه تلسکوپ مانند یک استوانه بروی یک پایه بتنی 16 متری قرار می گیرد. کل محفظه 21 متر طول از سطح قله دارد و تلسکوپ هم داخل آن قرار می گیرد و با آن می چرخد.امیدواریم که امسال بتوانیم طراحی مفهومی محفظه تلسکوپ را به پایان برسانیم و برای طراحی جزئی و ساخت آن سفارش دهیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا