هدف ایران از تبادلات علمی با کشورهای همسایه ارتباطات فرهنگی است

منصور غلامی با سید عباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر جدید ایران در باکو دیدار و در خصوص ظرفیت‌های قابل ارائه آموزش عالی کشور برای همکاری با کشور آذربایجان سخن گفت.

وزیر علوم، در این دیدار با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش به همکاری‌های فرهنگی با کشورهای اطراف ایران اظهار داشت: در ۲ سال گذشته حرکت خوبی در مسیر پذیرش دانشجو وجود داشت که گاهی با موانعی روبرو است؛ یکی از این موانع مباحث مربوط به ویزا و دیگری شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر بود.

وی با بیان اینکه در حوزه پارک‌های علم و فناوری در ۱۵ سال اخیر پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، افزود: وزارت علوم هم اکنون ۳۷ پارک علم و فناوری را در اختیار دارد که ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در داخل و یا حوالی آنها فعالیت می‌کنند. همچنین ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌های مختلف کشور مستقر هستند.

غلامی با تاکید بر آمادگی کامل وزارت علوم برای در اختیار گذاشتن تجربیات خود خاطرنشان کرد: از جمله ظرفیت‌های قابل پیگیری بین ایران و آذربایجان بحث ایجاد پارک‌های علم و فناوری مشترک است. همچنین در زمینه فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی هم می‌توانیم وارد همکاری با آذربایجان شویم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مشترکات فرهنگی ایران و آذربایجان امکان افزایش تبادلات علمی را بیشتر می‌کند، گفت: اساتید کشورمان در حوزه علوم انسانی ظرفیت خوبی برای همکاری هستند. کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی نیز ظرفیت دیگری برای همکاری می‌تواند باشد. ایران شناسی، تاریخ و باستان‌شناسی از جمله رشته‌هایی است که می‌توانیم دستاوردهای آموزش عالی خود را به آذربایجان انتقال دهیم.

عباس موسوی، سفیر جدید ایران در باکو نیز در این دیدار به ارائه آماری از وضعیت آموزش عالی آذربایجان پرداخت و گفت: تعداد دانشجوهای ایرانی در آذربایجان هزار و ۲۰۰ نفر است که بیشتر آنها دانشجویان علوم پزشکی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تمایل و آمادگی لازم از طرف آذربایجان برای افزایش مناسبات و همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناورانه با ایران اعلام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا