فناوری بسته‌ های باتری فضایی تجاری سازی شد

حسین صمیمی رئیس این پژوهشگاه گفت: بسته ‌باتری لیتیوم یون فضایی که از دستاوردهای پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران بوده و به‌منظور تامین توان الکتریکی ماهواره‌ها طراحی و ساخته شده، طی قراردادی با بخش خصوصی در مرحله تجاری‌سازی برای تامین توان پهپادهای کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: ساخت بسته ‌باتری برای ماهواره‌ها به لحاظ شرایط محیطی بسیار سخت فضا، فناوری و دانش بسیار بالایی را می‌طلبد. همچنین، دور از دسترس بودن ماهواره‌ها پس از قرارگیری آنها در مدار، مستلزم این است که باتری‌های نصب شده از قابلیت اطمینان بسیار بالایی برخوردار باشند تا بدون افت کیفیت، طی مدت عمر پیش‌بینی شده برای ماهواره، توان الکتریکی ماهواره را تامین کنند. از این رو، پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز اقدام به طراحی و ساخت بسته ‌باتری لیتیوم یون فضایی کرده که اکنون، سرریز این فناوری قابل کاربرد در صنایع دیگر است.

صمیمی افزود: فناوری‌های فضایی، به لحاظ نیازمندی‌های ویژه‌ای که می‌طلبند، همواره در لبه دانش قرار دارند. به این جهت، از این فناوری‌ها، اغلب به عنوان موتور محرک فناوری‌های پیشرفته یاد می‌شود که سرریز آنها می‌تواند در سایر حوزه‌های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار گیرد و منجر به تولید محصولات جدیدی شوند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: هر بسته‌باتری‌، حاوی تعدادی سل باتری است که با توجه به جریان و ولتاژ مورد انتظار از بسته با چیدمان خاصی به یکدیگر متصل می‌شوند. با توجه به وجود تعداد زیادی سل در بسته‌باتری، توازن در شارژ و تخلیه هر سل مسئله مهمی است که رعایت نکردن آن موجب کاهش طول عمر بسته‌باتری می‌شود. طراحی و ساخت سیستم‌های مدیریت باتری نیازمند دانش و فناوری پیچیده‌ای در این زمینه است. از سوی دیگر، هر بسته‌باتری، نیازمند شارژر مختص به خود است که محدوده ولتاژ و جریان مناسب را برای شارژ بسته ‌باتری تامین می‌کند.

وی افزود: با توجه به توانمندی‌های فنی پژوهشگاه فضایی ایران و نیازسنجی تجاری این فناوری توسط بخش خصوصی، مشخص شد توسعه بسیار سریع پهپادهای مختلف از جمله پهپادهای سمپاش کشاورزی در کشور و نیاز مبرم این پهپادها به باتری‌های با کیفیت، زمینه مناسبی برای انتقال سرریز این فناوری را فراهم آورده که می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی کمک موثری کند. بدین ترتیب، این پژوهشگاه اقدام به تجاری‌سازی فناوری بسته‌های باتری‌ فضایی، سیستم مدیریت باتری و شارژر، متناسب با نیازهای این‌گونه پهپادها کرده است.

صمیمی گفت: اولین سری بسته ‌باتری‌های طراحی شده توسط این پژوهشگاه با توانایی طی کردن بیش از ۵۰۰ چرخه شارژ و تخلیه و افزایش بیش از سه برابری طول عمر در مقایسه با بسته‌های‌ باتری تجاری موجود، این قابلیت را فراهم می‌کنند که با کمک هر بسته باتری، بیش از ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی تحت پوشش سم‌پاشی قرار گیرد.

همچنین، با ساخت شارژر چهار پورت همراه سیستم مدیریت باتری، قابلیت شارژ هم‌زمان و کنترل‌شده چهار بسته ‌باتری فراهم آمده که از لحاظ قیمت و فناوری در کشور منحصر به فرد است و با کاهش زمان شارژر باتری، موجب افزایش راندمان و سرعت فرآیند سمپاشی می‌شود. این بسته‌های‌باتری‌ برای استفاده در پهپادهای سم پاش ۱۰ تا ۱۶ لیتری مناسب است که هم‌اکنون، پس از انعقاد قرارداد تجاری‌سازی با بخش خصوصی، در مرحله تولید قرار دارند.

وی افزود: متقاضیان به همکاری‌ با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه تجاری‌سازی سل و همچنین بسته‌های باتری لیتیوم یونی برای کاربرد در سایر صنایع، می‌توانند با اداره تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران تماس بگیرند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا