ششمین «کنفرانس بین ‌المللی وب پژوهی» آغاز به کار کرد

تاکنون پنج دوره این کنفرانس به شکل متوالی برگزار شده و مقالات فارسی این پنج دوره نیز در پایگاه های SID و ISC نمایه شده اند. همچنین در حوزه بین المللی نیز مقالات انگلیسی در پایگاه IEEE Xplore منتشر شده است. صبح امروز نیز ششمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی توسط دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی با مشارکت جهاد دانشگاهی و  پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID) به صورت مجازی در تهران آغاز به کار کرد.

پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و متخصصان در زمینه های علوم کامپوتر، فناوری اطلاعات، کتابخانه و ارتباطات در کنفرانس بین المللی وب پژوهی  گرد هم آمده اند تا دستاوردهای خود را در حوزه های وب، اطلاعات و زیرمجموعه آنها به اشتراک بگذارند؛ وب پژوهی به‌ عنوان یک حوزه بین‌ رشته‌ ای می‌ کوشد علاوه بر جنبه ‌های فنی وب که مربوط به رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات است، به سایر جنبه‌ های وب، نظیر ابعاد اقتصادی، علم‌ سنجی، انسانی، جامعه‌ شناسی، روانشناسی، حقوقی و حتی هنری وب نیز بپردازد.

کمیته علمی کنفرانس بین المللی وب پژوهی 4 محور اصلی و 12 موضوع را برای این کنفرانس تعریف کرده است که از جمله آن می توان به محور بنیادی (وب كاوی، بازیابی و تحلیل وب، وب معنایی، مدل سازی كاربر و شخصی سازی) محور كاربردی (وب اشیاء، رایانش همراه و همه جا حاضر، كاربرست های سایبری، شبكه های اجتماعی)، محور معماری (سكوهای رایانش ابری، انبوه و توزیعی، سكوها و ابزارهای نرم افزاری وب )، محور پشتیبانی ( اقتصاد، درآمد زایی و بازارهای برخط در وب، وب و جامعه، امنیت، حریم خصوصی و سیاست گذاری در وب، رسانه و ارتباط شناسی وب) اشاره کرد.

دکتر محمد جواد شایگان فرد، دبیر ششمین  کنفرانس بین المللی وب پژوهی در این کنفرانس مجازی گفت: امسال به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا و شرایط خاص دنیا، تدابیری برای برگزاری ششمین  کنفرانس بین المللی وب پژوهی به صورت مجازی اندیشیدیم. از اینرو نویسندگان، مقالات خود را به صورت فیلم پنج دقیقه ای آماده کرده اند که برخی از این مقالات که صاحب امتیاز بودند به صورت ویدیویی ارایه خواهند شد.

وی افزود: امسال 149 مقاله دریافت کرده ایم که از میان آنها 60 مقاله به صورت شفاهی و 22 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شوند.

وی اظهارداشت: ارزیابی و بررسی آمار مقالات طی ادوار گذشته نشان داده که میزان ارسال مقالات از 120 مقاله در سال 94 اکنون به 150 مقاله در سال 99 رسیده است. همچنین سهم مقالات لاتین نیز طی ادوار گذشته افزایش یافته است. پیش از این سهم مقالات لاتین 15 درصد و فارسی 85 درصد بود اما اکنون سهم مقالات لاتین به 57 درصد افزایش پیدا کرده است. این امر نشان می دهد که کنفرانس وب پژوهی به شکل بین المللی خود نزدیک شده است.

شایگان فرد به سهم دانشگاه ها در ارسال مقالات اشاره کرد و گفت: اکنون دانشگاه تهران با 19 مقاله، مرکز تحقیقات مخابرات و دانشگاه های مدرس، الزهرا و علم و فرهنگ با 7 مقاله، دانشگاه کاشان با 6 مقاله، دانشگاه های شهید بهشتی، اصفهان و علامه طباطبایی با 4 مقاله، بیشترین سهم در ارسال مقالات را داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: فقط 17هزار و 200 بازدید مقالات این کنفرانس را در پایگاه سیویلیکا داشته ایم. نرخ متوسط بازدید هر مقاله نیز 716 بار است. در 6 سال گذشته از 165 مقاله فارسی 14 هزار و 610 بازدید  به عمل آمده و 9 هزار و 519 مقاله نیز ( نرخ 65 درصد) دانلود شده است. همچنین این مقالات از پایگاه IEEE Xplore و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) بازدید شده اند.

دبیر ششمین  کنفرانس بین المللی وب پژوهی ادامه داد: همچنین طی ادوار گذشته شاهد تغییر کلمات کلیدی بوده ایم. اکنون بیشترین تغییر کلمات کلیدی در مقالات فارسی مربوط به شبکه های اجتماعی است.

وی در پایان گفت: همچنین از 2 سال پیش فعالیت رسمی مجله بین المللی وب پژوهی آغاز شده است. این مجله کاملا رایگان بوده و اکنون در انتظار اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

افتتاح نمایه سازی ویدیو مقالات کنفرانس وب پژوهی در SID

در ادامه، مراسم افتتاحیه نمایه سازی ویدیو مقالات لاتین و فارسی کنفرانس وب پژوهی در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID) به صورت مجازی با حضور دکتر محمد رضا پور عابدی، معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی و همچنین دکتر شریفی، مدیر کل نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دکتر محمد رضا پور عابدی، معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: اکنون کنفرانس وب پژوهی توانسته است جایگاه ویژه ای در سطح ملی اخذ کند. امیدواریم این کنفرانس بتواند جایگاه شایسته ای را نیز در سطح بین المللی کسب کند.

وی افزود: ما باید از این قبیل همایش ها برای رفع مسایل و چالش های کشورمان استفاده کنیم. به عنوان مثال اکنون شیوع کووید 19 فضای بسیار خوبی را برای کسب وکارها و حوزه آی تی فراهم کرده است لذا باید از این بستر استفاده های لازم را ببریم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون خدماتی را که همکاران ما در  پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID) ایجاد کرده اند، ظرفیت بسیار خوبی را برای تحقق این مساله فراهم کرده است. اکنون SID، ظرفیت جدید دیگری به سایت خود اضافه کرده است که از این پس تمام مقالات و پژوهش ها به صورت ویدیویی بارگذاری می شوند تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند راحت تر به این مقالات دسترسی پیدا کنند.

پورعابدی اظهارداشت: ضمن نمایه سازی ویدیو مقالات، این سایت اکنون اطلاعات خوبی را در زمان اندک در اختیار دانشجویان و پژوهشگران و اساتید قرار می دهد. همچنین دانشجویانی که تازه وارد این عرصه شده اند، به راحتی می توانند مقالات را در اختیار داشته باشند. از سوی دیگر روشن دلان پیش از این امکان استفاده از مقالات مکتوب را نداشتند اما این سایت شرایطی را فراهم کرده است تا این عزیزان نیز بتوانند به صورت ویدیویی این مقالات را در اختیار داشته باشند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا