با شعار دادن نمی توان اقتصاد را مدیریت کرد

دکتر بهمن آرمان استاد برجسته اقتصاد دانشگاه تهران درباره چالش های اقتصاد ایران در دوران پساکرونا به سیناپرس گفت: اقتصاد ایران شکننده، ضعیف و متأثر از سو برداشت ها، سومدیریت ها و سوتدبیر ها است.به همین دلیل نیز بنیه اقتصادی ایران ضعیف است و در مواجه با بحران های نوپدیدی مانند کرونا شکنندگی بیشتری پیدا می کند.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران از جنبه های مختلف تحت فشار است. از یک طرف فروش نفت با کاهش قیمت مواجه بوده و از سوی دیگر میزان صادرات ما نیز نسبت به گذشته کاهش داشته است.این در حالی است که به دلیل شرایط تحریم ها دریافت پول ناشی از صادرات نفت نیز کار بسیار دشواری است.

آرمان افزود : رشد اقتصادی ایران در سال های اخیر منفی شده است.کلیدی ترین نسبت اقتصادی که نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی باشد از دولت های نهم و دهم و حتی اواخر دولت هشتم تا کنون در پایین ترین رتبه خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد در نتیجه اقتصاد ایران در شرایط دشواری قرار گرفته است.

اقتصاددان برجسته کشور ادامه داد:من معتقدم اگر  اقتصاد ایران همچنان بخواهد بر همین پاشنه بچرخد و دولت وحاکمیت ایران همچنان برای استفاده از کارشناسان اقتصادی و مدیران اقتصادی که در طول چهل سال گذشته تجربه کسب کرده اند دارای محدودیت باشد در ماه های آینده اقتصاد ایران با وضعیت مطلوبی مواجه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در ماه‌های آینده بیکاری تشدید خواهد شد و به دنبال آن کاهش قدرت خرید در بین مردم افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت فشار روی طبقه ضعیف جامعه روز به روز بیشتر از گذشته خواهد بود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در علم اقتصاد برای هر مشکلی راهکار کاربردی وجود دارد و به همین دلیل ما می توانیم بحران کنونی را با اتخاذ تدابیر ویژه پشت سر بگذاریم.حداقل این است که می توان تدابیری اتخاذ کرد که آسیب های  اقتصادی ناشی از بحران کرونا در کشور کاهش پیدا کند.با این وجود به نظر می رسد درک کافی از ماهیت و پیامدهای اقتصادی بحران کرونا در کشور وجود ندارد.

آزمان خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور را نمی توان با شعار، وعده و آرمان گرایی مدیریت کرد، بلکه باید واقعیت های موجود در جامعه را در نظر گرفت و براساس این واقعیت ها برنامه ریزی کرد.تا زمانی که چالش های اقتصادی جدی گرفته نمی‌شود و مسوولان تلاش می کنند به صورت شعاری و با دادن وعده  به مردم مشکلات را حل کنند طبیعی است که مشکلات حل نخواهد شد وحتی بیشتر هم می شود.

 وی در پایان گفت: بخش هایی از اقتصاد ایران که نقش «لوکوموتیو» اقتصاد ایران را داشتند و از جمله بخش خدمات که در حدود پنجاه درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد از جمله مهم ترین بخش هایی است که تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفته است.این مساله که پنجاه درصد تولید ناخالص ملی را بخش خدمات تشکیل می دهد نیز یک چالش ساختاری است و نشان دهنده عدم صنعتی شدن اقتصاد ایران است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود:  مسکن بخش دیگر آسیب پذیر اقتصاد ایران است که در چند سال گذشته در رکود کامل قرار داشته است. به همین دلیل نیز بسیاری از پروژه ها نیمه کاره رها شده است. بدون شک  بخش مسکن همچنان تحت تأثیر مشکلات اقتصادی کشور و به خصوص بحران های ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهد بود.عمده منابع درآمدی اقتصاد کشور متأثر از فروش مواد پتروشیمی،فولاد و کانی های غیر فلزی است که همه اینها تحت تأثیر بحران کرونا با کاهش قیمت در بازارهای جهانی مواجه شده اند.به همین دلیل معتقدم بیشترین آسیبی که اقتصاد ایران در ماه های آینده خواهد دید از همین بخش‌ها خواهد بود.

گفتگو: احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا