گزارش تصویری از مرکز فضایی و ستاره شناسی ژینگلونگ

تلکسوپ طیف نمای فیبر چند منظوره منطقه آسمان بزرگ (Large Sky Area Multi-Object Fibre Spectroscopy Telescope) در رصد خانه ژینگلونگ (Xinglong observation station) از زیر مجموعه های مرکز فضایی و ستاره شناسی ملی چین  ، در شمال ایالت هبی چین (Hebei Province) قرار گرفته است که کاربری کلی این مجموعه بر عهده  آکادمی علوم چین قرار دارد.

در حال حاضر ایستگاه مشاهده ژینگلونگ از مجموعه یک تلکسوپ طیف نمای فیبر چند منظوره منطقه آسمان بزرگ برخوردار است که به عنوان تلسکوپ Guo Shoujing شناخته می شود . این عنوان از نام ستاره شناس معروف قرن سیزدهم چینی گرفته شده است .

ایستگاه مشاهده ژینگلونگ (Xinglong observation station) در جنوب قله اصلی کوه Yanshan در شمال ایالت هبی چین واقع شده است . در این ایستگاه هفت تلسکوپ نصب شده که شامل موارد زیر می شود:

1. رصد کننده فوتوالکتریک Mark-III
  2. بازتابنده 60 سانتی متری
  3. بازتابنده 85 سانتی متری
  4. تلسکوپ اشمیت 60/90 سانتی متری
  5. تلسکوپ مادون قرمز 1.26 متری
  6. تلسکوپ 2.16 متری
  7. تلکسوپ طیف نمای فیبر چند منظوره منطقه آسمان بزرگ 4 متری

در واقع آخرین تلسکوپ که همان تلکسوپ طیف نمای فیبر چند منظوره منطقه آسمان بزرگ بوده از مهمترین تلسکوپ های این مرکز ستاره شناسی محسوب می شود . از سال 2014 میلادی این رصدخانه اقدام به نصب تلسکوپ 5.2 متری به عنوان بخشی از برنامه ستاره شناسی اشعه گاما که در اصطلاح  به عنوان Sām Tām برای فاصله کانونی اش شناخته شده ، کرده است .

در خاتمه شایان توجه است که کلیه  تصاویر این گزارش  در تاریخ نوزدهم ماه ژوئن برابر با 29 خرداد ماه سال جاری گرفته شده اند .