شکست تحریم ها با مدیریت دانش

حمید یاسی پور طهرانی، معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی استان هرمزگان در این خصوص به سیناپرس گفت: در شرایط اقتصادی و اعمال تحریم ها باید با اتکا به توان و دانش ایرانی توجه بیشتری به روی کارهای پژوهشی شود. باید در چنین شرایطی تمام توان مان را به روی بحث رونق تولید متمرکز کنیم تا چرخ تولیدمان از کار نیفتد. این در حالی است که اکنون دستگاه های اجرایی در چنین شرایطی به دلیل تامین حقوق و مزایای کارکنان، کمتر به مباحث پژوهشی ورود پیدا می کنند.

وی افزود: متاسفانه شرکت های خصوصی و بزرگ نیز در چنین شرایطی کمتر به انجام کارهای پژوهشی دانشگاهیان تمایل نشان می دهند زیرا بخش دانشگاه نتوانسته است ارتباط لازم را با صنایع بزرگ برقرار کند. صنایع بزرگ نیز حاضر نیستند خدمات و امکانات لازم را در اختیار دانشگاهیان قرار دهند.

وی تصریح کرد: اکنون بحث مدیریت دانش، یکی از موضوع هایی است که ما در استان هرمزگان پیگیر اجرای آن هستیم. طبق این بحث ما باید مطلع باشیم اکنون چه دانشی داریم و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم و چگونه این دانش را در دسترس افراد قرار دهیم.

این موضوع جزو سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری است که اکنون در این واحد به آن توجه ویژه ای می شود؛ در حال حاضر واحد جهاد دانشگاهی استان هرمزگان تنها نهاد جنوب کشور در این استان است که خدمات پژوهشی در زمینه مدیریت دانش ارایه می دهد.

وی ادامه داد: نیازمندی های صنایع باید در اختیار پژوهشگران و ایده پردازان قرار بگیرد تا آنها بتوانند روی این مساله کار کنند و  ایده هایشان را ارایه دهند. بدین گونه بستر این ارتباط می تواند فراهم شود، کاری که ما سال گذشته با برپایی نمایشگاهی با موضوع رونق تولید در واحد استان هرمزگان انجام دادیم. در این نمایشگاه صنایع نیازمندی هایشان را اعلام و دانشگاهیان نیز توانمندی های خودشان را ارایه کردند. خوشبختانه این نمایشگاه بازخورد و نتایج خیلی خوبی به همراه داشت و پلی ارتباطی میان صنایع و دانشگاه ها برقرار کرد.

معاون فناوری مرکز رشد جهاددانشگاهی استان هرمزگان در پاسخ به این سوال که دولت و مجلس چقدر می توانند در برقراری این ارتباط سازنده نقش داشته باشند، به سیناپرس گفت: هم اکنون به اندازه کافی قوانین از سوی دولت و مجلس ایجاد شده است.

در این قوانین عنوان شده که صنایع باید کارهایشان را به دانشگاه ها ارجاع دهند. ما در حال حاضر به اندازه کافی قوانین داریم. این صنایع هستند که باید خودشان بخواهند به سمت انجام کارهای پژوهشی دانشگاهیان تمایل نشان دهند.

یاسی پور یادآور شد: طبیعتا صنایع به مرور زمان به دلیل اینکه نمی توانند نیازهای خودشان را از بازار خارجی تامین کنند و باید برای تامین یک قطعه هزینه بسیار هنگفت و گزافی را پرداخت کنند، به سمت تامین قطعات داخلی گرایش پیدا کرده اند.

خوشبختانه اکنون دانشگاهیان نیز صرفا از نگاه آکادمیک و دانشگاهی خود خارج شده و توجه بیشتری در حوزه های کاربردی کرده اند؛ اکنون دانشگاهیان بیشتر به دنبال این مساله هستند که پژوهش هایشان به سمت مباحث کارآفرینی و دانش بنیانی گرایش پیدا کند.

وی اظهارداشت: هرچند اغلب تولید کنندگان داخلی در ابتدای کار با مشکلات زیادی مواجه هستند و نواقص زیادی دارند اما به مرور زمان با حمایت صنعت و رشد این شرکت ها، کیفیت محصولات شان روز به روز بهتر می شود. چه بسا اکنون محصولاتی در ایران ارایه می شود که کیفیتش حتی از نمونه های مشابه خارجی نیز بهتر است.

قطعا این شرکت ها نیز در ابتدا با مشکلات زیادی مواجه بودند اما زمانی که مردم و صنعت کیفیت محصول آنها را مشاهده کرده اند و از لحاظ اقتصادی نیز برایشان مقرون به صرفه تر بوده، این شرکت ها نیز رشد و رونق پیدا کرده اند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا