دسترسی به مجموعه اسناد غیر محرمانه CIA ممکن شد

قرنطینه خانگی ناشی از کرونا در بسیاری از کشورهای جهان منجر به افزایش ظرفیت استفاده از فناوری‌های مجازی و دیجیتال شده است. از سوی دیگر طی سال‌های گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه انتشار کتاب‌های دیجیتالی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجادشده به‌واسطه تلفن‌های همراه و رایانه‌های شخصی انجام شد که هدف همه این فعالیت‌ها، افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی بود.

با توجه به دسترسی آزاد یک‌هفته‌ای به برخی از مهم‌ترین کتابخانه‌های آمریکا، این فرصت می‌تواند برای بسیاری از پژوهشگران، دانشجویان و شیفتگان کتاب‌خوانی، مغتنم بوده و به برخی کتاب‌های نایاب و گران‌قیمت به‌طور رایگان دسترسی داشته باشند. این فرصت از روز یکشنبه 31 فروردین آغازشده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

در این گزارش به معرفی هفت کتابخانه دیجیتالی با مجموعه‌های تخصصی می‌پردازیم که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

کتابخانه دیجیتال عمومی آمریکا

این کتابخانه شامل یک مجموعه آنلاین با بیش از 36 میلیون سند و کتاب دیجیتال رایگان از کتابخانه‌ها، بایگانی‌ها و موزه‌ها است. نمایشگاه‌های دیجیتالی و منابع اصلی آن شامل موضوعاتی متعدد از همه‌گیری آنفولانزای سال 1918 گرفته تا عصر طلایی کتاب‌های کمیک و تصویری را پوشش می‌دهد. در این بخش شما می‌توانید داستان‌های مصور موردعلاقه خود را مطالعه کنید.

کتابخانه دیجیتال باستان‌شناسی دریایی

دانشجویان باستان‌شناسی، اساتید و پژوهشگران باستان‌شناسی زیرآب و علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی و به‌طورکلی هر فردی که مجذوب باستان‌شناسی و دنیای باستان‌شناسی زیرآب است می‌تواند از این فرصت ارزشمند نهایت استفاده را کرده و از اطلاعات، کتاب‌ها و مقالات کتابخانه دیجیتال باستان‌شناسی دریایی استفاده کند. این کتابخانه با همکاری دانشگاه A&M تگزاس و ShipLAB راه‌اندازی شده و شامل پایگاه داده‌های جستجوگر کشتی و مدل‌های کشتی‌های باستانی است.

مجموعه اسناد غیر محرمانه سازمان جاسوسی ایالات‌متحده آمریکا

اگر به موضوعات سیاسی، جاسوسی و اطلاعات مخفی علاقه دارید، می‌توانید از مجموعه الکترونیک آژانس اطلاعات مرکزی و سازمان جاسوسی ایالات‌متحده طی هفته آینده استفاده کرده و برخی اسناد دیجیتال این مرکز را مشاهده کنید. این مجموعه آنلاین حاوی مواردی از فعالیت‌های سازمان جاسوسی این کشور است که شامل بیش از 50 سال فعالیت سیا در مورد بشقاب‌های پرنده و مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین اسناد طبقه‌بندی‌شده در ایالات‌متحده می‌شود.

کتابخانه میراث تنوع زیستی

کتابخانه میراث تنوع زیستی دسترسی آزاد به منابع و اسناد متنوع زیستی را برای پژوهشگران این حوزه فراهم می‌کند. این بایگانی دارای مجموعه‌های ارزشمندی از کتاب‌هایی از مجموعه شخصی چارلز داروین تا دفتر خاطرات میدانی از اکتشافات قطب جنوب است.

کتابخانه عمومی نیویورک

مجموعه آنلاین کتابخانه عمومی نیویورک حاوی تقریباً 890 هزار کتاب و سند دیجیتالی است. بایگانی و نسخه‌های خطی ارزشمند این مجموعه شامل کتاب‌های دست‌نویس و خطی، چاپی، عکس‌ها و مجموعه‌های منحصربه‌فرد از موضوعات مختلف است. در این کتابخانه همچنین به بیش از 17 هزار سند و متن ارزشمند تاریخی دسترسی خواهید داشت.

کتابخانه مجازی انتشارات گتی (Getty Publications Virtual Library)

کتابخانه مجازی انتشارات گتی دارای مجموعه‌ای چشمگیر از کتاب‌های هنری است. در این مجموعه بیش از 300 اثر منتشرشده در اختیار عموم قرارگرفته که می‌توان آن‌ها را به‌صورت رایگان خوانده و دانلود کرد.

کتابخانه ملی پزشکی ایالات‌متحده آمریکا

دسترسی به اسناد و کتاب‌های این کتابخانه می‌تواند برای هر پزشکی ارزشمند باشد. تاریخچه علم طب و پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه، در کتابخانه ملی پزشکی شامل مجموعه گسترده‌ای از اسناد و کتاب‌های دیجیتالی مرتبط با حوزه‌های بهداشت، سلامت و بیماری‌های مختلف است. مراجعات از طریق منابع آنلاین می‌توانند اولین نقشه‌های آناتومیک تاریخ پزشکی را مشاهده کرده، در مورد تاریخچه پزشکی قانونی مطالعه و به اطلاعات نمایشگاه‌های اختصاصی مرتبط بادانش پزشکی در حوزه‌های مختلفی همچون بیماری‌های زنان و … دسترسی داشته باشند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا