سهم نرم افزارهای آموزشی در یادگیری دروس چقدر است؟

آموزش، یکی از حوزه های متاثر از آسیب های کروناست که می توانیم با استفاده از نرم افزارهای آموزشی و آموزش های مجازی میزان مخاطرات آن را کاهش دهیم؛ نرم افزارهای آموزشی کودکان نوعی آموزش مجازی محسوب می شوند که معمولا به طور غیر مستقیم و با ایجاد فضای سرگرم کننده برای کودک، پیام  آموزشی را به کودک منتقل می کنند. آموزش مجازی نیز نوعی یادگیری تعاملی است که در آن محتویات آموزش و تجارب یادگیری از طریق فناوری الکترونیکی و اغلب اینترنت ارایه می شود.

متاسفانه شیوع کرونا در ابتدا باعث شد وقفه ای در فرایند یادگیری دانش آموزان ایجاد شود اما وزارت آموزش و پرورش و دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای جبران این وقفه، روش‌های گوناگونی مانند آموزش از طریق فضای مجازی توسط معلمان اتخاذ کردند تا دانش آموزان سراسر ایران بتوانند از طریق نرم افزارهای آنلاین تحصیل خود را در منزل ادامه دهند.

مسعود فیاضی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این خصوص اظهارداشت: متاسفانه به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع کرونا ابتدا با یک وقفه در فرایند یادگیری دانش آموزان روبرو شدیم از اینرو وزارت آموزش و پرورش برای جبران این وقفه روش های گوناگونی مانند آموزش از طریق فضای مجازی توسط معلمان در کنار تدریس و آموزش دروس از طریق رسانه تلویزیون در دستور کار خود قرار داد.

وی به تولیدات کمک آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ویژه این دوران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تولیدات کمک آموزشی به دو بخش تقسیم می شوند. بخش نخست تولیدات این سازمان شامل فیلم های آموزشی، انیمیشن های  تعاملی، کتب صوتی است. این تولیدات کمک آموزشی در سایت رشد قابل دریافت و استفاده هستند. همچنین پلتفرم آپارات نیز بارگذاری شده اند. علاوه بر این فایل‌ ها، انیمیشن ها و کتاب های صوتی هم به مرور در این فضا قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: نوع دوم تولیدات کمک آموزشی شامل فیلم ها، نرم افزارهای آموزشی، پلتفرم ها و بازی های آموزشی است که توسط بخش خصوصی ارایه می شود. فهرست این تولیدات نیز هم اکنون در سایت رشد roshd.ir قابل مشاهده است.

تسهیل آموزش دانش آموزان استثنایی با ارایه بسته های آموزشی

متاسفانه هم اکنون تمامی دانش آموزان مانند دانش آموزان استثنایی امکان استفاده از فضای مجازی را ندارند. از اینرو آموزش و پرورش استثنایی استان ها به ویژه سازمان آموزش و پروش استثنایی شهر تهران برای آموزش این گروه از دانش آموزان تدابیری ویژه ای در این ایام اندیشیده است.

شهناز کریمی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در این خصوص گفت: در حال حاضر بسته های آموزشی شامل فایل صوتی کتب درسی، کتب کار، نرم ‌افزارهای آموزشی و تعاملی، فیلم‌ های کوتاه و محتواهای آموزشی متناسب با هر یک از گروه‌های هفت گانه معلولیتی (آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، معلول جسمی حرکتی، کم‌ توان ذهنی، چند معلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی و طیف اتیسم و مشکلات ویژه یادگیری) تهیه شده و  برای دانش آموزنی که امکان استفاده از فضای مجازی را ندارند، ارایه می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۶هزار دانش‌آموز استثنایی تهران از خدمات آموزش مجازی بهره‌ مند می ‌شوند، اظهارداشت: همچنین محتواهای آموزشی مناسب به روی پایگاه اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش استثنایی بارگذاری شده است. این اداره از طریق شبکه های اجتماعی و شماره تماس ۴۴۰۰۸۳۱۰، آموزش‌ های لازم را در اختیار خانواده‌ها قرار می ‌دهد. کلاس مجازی (وبینار) نیز در آپارات برای دسترسی آسان دانش ‌آموزان و والدین به محتواهای آموزشی و تکرار و تمرین بارگذاری شده است.

جذابیت نرم افزارهای چند رسانه ای نسبت به تک رسانه ای ها

امروزه استفاده از نرم افزارهای آموزشی جزئی از برنامه‌ های اساسی و ضروری دانش‌آموزان به شمار می ‌آیند به طوری که می ‌توان گفت این نوع نرم‌افزارها حکم یک مکمل را در یادگیری دروس دارند. در این میان نرم‌ افزارهای آموزشی تک رسانه ‌ای که اغلب به شکل صوتی، تصویری یا متنی ارایه می شوند، نسبت به نرم‌ افزارهای چند رسانه ‌ای آموزشی از قدرت القایی مفاهیم بالایی به دانش‌ آموزان برخوردار نیستند. در حالی که ادغام متن، صوت و تصویر می تواند جذابیت و درک محتوای درسی را بیشتر کند.

زهرا حبی، دانش آموخته دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ طی پژوهشی با راهنمایی  دکتر زهرا حسین نژاد و دکتر مریم لاری با تحلیل ارتباطی نرم افزارهای آموزشی ویژه کودکان در ایران بیان کرده است: پیام آموزشی، بخش اصلی ارتباط موثر بین فرستنده و گیرنده را تشکیل می دهد و یکی از با اهمیت ترین وسیله های انتقال این پیام، زبان تصویر است. از این سو طراح گرافیک با استفاده از انواع رنگ ها، فرم ها و تصاویر می تواند به برقراری ارتباط، انتقال و درک بهتر پیام بر مخاطب کمک بسزایی ایفا کند.

نتایج پژوهش او بیانگر آن است که طراحی گرفیک به عنوان حامل پیام بصری آموزشی در ایجاد محیطی جذاب که در آن به مبانی بصری توجه شده است، ظرفیت آن را دارد تا در ایجاد ارتباط بین کودک و رسانه موثر واقع شود.

گزارش: نداجوادهراتی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا