آیا دوباره به کرونا مبتلا می شویم؟

در مطبوعات، اخباری منتشرشده که ظاهراً به مردم اعلام می‌کند، افرادی که یک‌بار به ویروس کرونای سارس 2 (عامل بیماری کووید 19) مبتلا شده‌اند، ممکن است بار دیگر به آن مبتلا شوند.

بنا بر گزارش‌های کادر درمانی برخی بیمارستان‌ها، افرادی به ویروس کرونا آلوده‌شده و بستری شدند و پس از درمان و اینکه آزمایش آن‌ها برای این ویروس منفی بود، به خانه فرستاده شدند. روزها یا چند هفته بعدازآن، آزمایش دوباره آن‌ها، مثبت اعلام‌شده است.

بیشتر افراد، ویروس کرونای سارس 2 (عامل بیماری کووید 19) یک واکنش قوی از سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند. این واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به ویروس کرونای سارس 2، یک حافظه ایمنی از این ویروس ایجاد کرده که از عفونت مجدد برای یک تا دو سال جلوگیری می‌کند و به‌احتمال‌زیاد این مسئله برای ویروس جدید از این نوع نیز اتفاق خواهد افتاد.

اما بر اساس تحقیقات، آزمایش مثبت آن‌ها لزوماً به این معنا نیست که این افراد دوباره به ویروس کرونا گرفتارشده‌اند. اول اینکه فرد در طول بهبودی از عفونت ممکن است مقادیر بسیار کمی از این ویروس را در بدن خود داشته باشد، احتمالاً تعداد این ویروس‌ها به‌اندازه‌ای کم است که آزمایش‌ها نمی‌توانند آن‌ها را به‌طور دقیق تشخیص دهند. در این حالت، ممکن است به فرض اینکه فرد عاری از ویروس است، از بیمارستان مرخص شده و به خانه فرستاده شود.

بااین‌حال، بدن این افراد ممکن است هنوز در حال مبارزه با این ویروس باشد و تجدید حیات ویروس (و علائم آن) ممکن است رخ دهد که درنتیجه آن، آزمایش مجدد مثبت اعلام شود؛ بنابراین باید گفت در این افراد عفونت موجود، یک عفونت طولانی‌مدت بوده نه یک عفونت مجدد.

دوم اینکه در بیشتر افراد، ویروس کرونای سارس 2 (عامل بیماری کووید 19) یک واکنش قوی از سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند. این واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به ویروس کرونای سارس 2، یک حافظه ایمنی از این ویروس ایجاد کرده که از عفونت مجدد برای یک تا دو سال جلوگیری می‌کند و به‌احتمال‌زیاد این مساله برای ویروس جدید از این نوع نیز اتفاق خواهد افتاد.

ویروس کرونای سارس 2 همچنین دارای جهش نسبتاً کمی است به این معنی که (امیدواریم) آن‌قدر تغییر نکند که سیستم ایمنی بدن ما آن را به یاد داشته باشد و نسبت به آن واکنش نشان دهد. (این همان کاری است که ویروس آنفولانزا انجام می‌دهد و به همین دلیل ما نیاز به یک جابجایی جدید داریم.)

اگر این موارد واقعیت داشته باشند، نشان می‌دهد که ایجاد عفونت مجدد، بعید است و موارد موجود در گزارش‌ها، منعکس‌کننده حساسیت به آزمایش هستند. بااین‌حال ویروس کرونای سارس 2 (عامل بیماری کووید 19) به‌قدری جدید است که با اطمینان نمی‌توان گفت که سیستم ایمنی، بدن ما را در برابر این ویروس تا چه اندازه‌ای محافظت می‌کند و این حفاظت و ایمنی چقدر طول می‌کشد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا