تولد خواجه عبداللَّه انصاری

  • تولد خواجه عبداللَّه انصاری

خواجه عبداللَّه انصاري هروي بن ابي منصور كه نَسَبَش با شش واسطه به ابوايوب انصاري، صحابي پيامبر(ص) مي‏رسد، از عرفا و بزرگان صوفيه مي‏باشد.وي كه به شيخ الاسلام معروف است در اواخر قرن چهارم در هرات به دنيا آمد.

خواجه از نه سالگي شعر مي‏گفت و سپس براي خدمت به اسلام، مسافرت نمود. او شعر پارسي و عربي را نيكو مي‏سرود و در جواني در علوم ديني و حفظ اشعارِ عرب، مشهور بود. همچنين وي در حديث و فقه مهارت داشت و در تصوف داراي مقامي عالي است.

محل اقامتش، بيشتر در هرات بود و در آنجا، تا پايان عمر به تعليم و ارشاد اشتغال داشت. وي داراي حافظه‏ اي قوي و استعدادي بالا بوده است. بيشتر شهرت خواجه عبداللَّه انصاري به جهت رسالات و كُتب مشهوري است كه آن‏ها را نگاشته كه تفسير قرآن، كنزُالسّالكين، رساله‏ دل و جان، اُنسُ المُريد، انوارُ التَّحقيق، شَمس المجالس، منازل السائرين و مناجات فارسي از آن جمله‏اند. خواجه عبداللَّه انصاري در سال 481 ق در 85 سالگي درگذشت.

  • تولد گابريل فارنهايت

گابريل دانيل فارنهايت فيزيك‏دان مشهور آلماني، در 27 مارس سال 1686م در بندر دانْتْزيگ آلمان، متولد شد.او از دوران تحصيل، تحقيقات وسيعي درباره گرما انجام داد و سرانجام در سال 1724م، دماسنج را اختراع كرد. فارنهايت تقسيمات جديدي براي دماسنج در نظر گرفت كه امروزه در امريكا و انگليس از اين تقسيمات به جاي سانتي‏گراد استفاده مي‏شود.

او نخست الكل اتيليك و سپس جيوه را در دماسنج به كار بُرد و ضمن تكميل دماسنج خود، انبساط و انقباض جيوه و الكل در دماسنج را مورد مطالعه قرار داد.

وي براي تعيين فشار جو از طريق خواندن مستقيم نقطه جوش آب، يك دماسنج ارتفاع سنج ساخت و دستگاهي براي اندازه‏ گيري وزن مخصوص مايعات با نام آب سنج اختراع كرد. در مقياس فارنهايت، 32 درجه، برابر با صفر درجه سانتي‏گراد و 212 درجه برابر با نقطه جوش آب در صد درجه سانتي‏گراد است. گابريل فارنهايت سرانجام در ششم اوت 1736م در پنجاه سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا