تولید نانو مواد با استفاده از ضایعات صنعتی

نفیسه ممی نژاد، مدیر عامل شرکت واحد فناور نانو مواد نفیس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره اهمیت اجرای این طرح گفت: سالانه مقدار زیادی ضایعات صنعتی مانند سرباره ها و لجن ها در فرایند تولید فلزات ایجاد می شوند. این ضایعات به صورت توده در کنار کارخانه های انبار و مواد سمی موجود در آن به مرور و تحت تاثیر شرایط جوی وارد زمین شده و سبب آلودگی آب های زیر زمینی  می شوند در حالی که استفاده مجدد از ضایعات صنعتی نه تنها سبب حفظ محیط زیست می شود بلکه این ضایعات به دلیل داشتن مقدار زیادی فلزات ارزشمند می توانند به عنوان منابع ثانویه به شمار روند.

وی افزود: در واقع این کار سبب ایجاد بیشترین استفاده از کمترین منابع طبیعی شده و موجب صرفه جویی اقتصادی می شود اما چگونگی به کار گیری مجدد این منابع ثانویه هم برای پژوهشگران صنایع و حامیان محیط زیست مساله ای بسیار چالش برانگیز است. ما نیز به منظور ارایه راه حلی برای به کارگیری برخی ضایعات صنعتی، آنها را به صورت فرآورده های نانو با ارزش افزوده چند برابر فرآوری و تولید کرده ایم.

وی اظهار کرد: نانو ساختار تیتانیوم دی اکسید تهیه شده از سرباره آهن، نانو ذرات 50 نانومتری اکسید آهن تهیه شده از لجن کارخانه های تولید آهن، نانو ذرات اکسید مس تهیه شده از سرباره مس از جمله محصولات شرکت ما است.