برگزاری سومین کنفرانس بین المللی مهندسی محیط زیست و منابع آب

دکتر سید احمد میرباقری، رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در نشست خبری سومین کنفرانس بین المللی محیط زیست و منابع آب گفت: امروزه مسایل محیط زیست و منابع آبی به یکی از چالش برانگیزترین مسایل تبدیل شده ‌است. اهمیت این مساله باعث شد تا همزمان با روز جهانی محیط زیست سومین کنفرانس بین المللی محیط زیست و منابع آب را به منظور ایجاد زمینه مناسب برای تعامل، تبادل نظر و انتقال تجربيات محققان و پژوهشگران این حوزه‌ها، گسترش و توسعه فضای تعامل بین سطوح مختلف راهبردی و عملیاتی و همچنین فراهم کردن زمینه انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی و کاربردی در روزهای 12-13 خرداد در دانشکده  عمران این دانشگاه برگزار کنیم.

وی افزود: ما سعی کردیم در این کنفرانس موضوع هایی همچون آلودگی آب و خاک،تصفیه آب و فاضلاب، مدیریت مواد زائد جامد و خطرناک، آلودگی هوا(با تاکید بر موضوع ریزگرد)، آلودگی صوتی نور و ارتعاشات، مدلسازی عددی مسایل زیست محیطی، آلودگی زیست محیطی سواحل دریا، آلودگی تشعشعی، آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی، مسایل زیست محیطی مخازن سد ها، تلاب ها و دریاچه ها و… را مورد بحث قرار دهیم.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به آب‌های سطحی گفت: متاسفانه هم اکنون حجم فلزات سنگین مانند آهن، منگنز، سرب، روی،  آرسنیک و… به علت ورود فاضلاب ها و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی به آب های سطحی مناطق شمال کشور مان افزایش یافته است؛ چنانچه تنها یک صدم میلی گرم میزان آرسنیک در آب زیاد شود شانس ابتلا افراد به سرطان افزایش می‌یابد. ما در این کنفرانس با ارایه چند مقاله در این خصوص به علت و چرایی و همچنین راهکارهای حل این مساله پرداخته ایم.

وی عنوان کرد: همچنین امروزه به علت مساله بحران آب مسایلی مورد نمک زدایی از آب دریاها و استفاده از آن به عنوان آب شرب مورد توجه بسیاری از مسوولان قرار گرفته است. ما در این کنفرانس با ارایه چند مقاله به مساله آب شیرین کن ها، نمکزدایی آب دریای خزر نیز پرداخته ایم.

میرباقری، کاربرد هوش مصنوعی در منابع آب، مدل­سازی و مدیریت آب­ های زیرزمینی، مدیریت عرضه و تقاضای آب، روش­ های صرفه­ جویی در مصرف آب، ارزیابی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و طرح­ های منابع آب را از دیگر محورهای مرتبط با منابع آب در این کنفرانس بین المللی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: در مجموع هم اکنون 800 مقاله به دبیر خانه این کنفرانس ارسال شده است که پس از داوری نهایی تنها 480 مقاله عملی به مرحله نهایی راه یافتند. از این میزان 110 مقاله در قالب سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

دکتر علیرضا برهانی، دبیر کارگاه های آموزشی سومین کنفرانس مهندسی محیط زیست و منابع آب نیز در این نشست از برگزاری چهار کارگاه تخصصی با عنوان های کاربرد سنجش از دور در منابع آب، کاربردی سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) در منابع آب، کاربرد نرم افزارSWAT و کاربرد نرم افزارHEC-HMS ( از نرم افزارهای بسیار کاربردی و کلیدی در حوزه مهندسی منابع آب و محیط زیست ) خبر داد و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی از روز شنبه، 9 خردادماه در محل دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیر آغاز می شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

وی موضوع مدیریت جامع منابع آب را یکی از محورهای اصلی این دوره از کنفرانس برشمرد و افزود: منظور از مدیریت جامع منابع آب این است که در بهره برداری و نگهداری از منابع آب باید تمام جنبه های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کنار هم دیده شود و بی توجهی به هریک از این جنبه ها، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که نمونه آنها را در دریاچه ارومیه و برخی سدهای کشور مشاهده می کنیم.

افتتاحیه سومین سمپوزیوم بین المللی مهندسی محیط زیست و منابع آب صبح روز دوشنبه 11 خردادماه با سخنرانی محمدرضا باهنر نائب رییس مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و دکتر حسین گنجی دوست رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در کشور چین آغاز به کار می کند و در نوبت بعدازظهر همان روز و سه شنبه 12 خردادماه با ارائه مقالات تخصصی ادامه خواهد یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا