پایش فیل های وحشی با هواپیمای بدون سرنشین

پارک ملی تارانگیره (Tarangire National Park) در تانزانیا ، هواپیمای بدون سرنشینی را مورد استفاده قرار داده تا بر فراز پارک پرواز کرده و به هدایت فیل ها برای دور کردن آنها از خطر بپردازد .

زمانی که فیل های وحشی وارد مناطق مسکونی می شوند ، خطر درگیری با انسان ها ، جان آنها را تهدید می کند . این هواپیمای بدون سرنشین صدایی شبیه صدای زنبور را ایجاد می کند تا فیل ها ترسیده و از رفتن به این مناطق خودداری کنند .

این فیل های وحشی با ورود به مناطق مسکونی ، گاهی توسط نیزه و تیرهای سمی مورد حمله قرار می گیرند و مسموم شده و جان خود را از دست می دهند و گاهی نیز به جهت هجوم ناگهانی آنها به مزارع و کشتزارهای روستائیان، مورد ضرب گلوله قرار گرفته مجروح و یا کشته می شوند .

در واقع این هواپیماهای بدون سرنشین به حفاظت کامل این پستانداران در پارک های ملی و مناطق طبیعی حفاظت شده می پردازند و آزمایش های انجام شده در این اربطه تا کنون نتیجه مثبتی را در بر داشته است .   نادیا دِ سوزا (Nadia De Souza) از محققان تنوع زیستی و حیات وحش در این رابطه می گوید : ” تا کنون فیل ها واکنش بسیار خوبی نسبت به این هواپیمای بدون سرنشین نشان داده اند و نتایج آزمایش ها بسیار مثبت بوده است .  در آزمایش هایی که تا کنون انجام شده ، فیل ها از صدای این هواپیما ترسیده و به سرعت از مناطق مسکونی دور شده و به دشت ها و مناطق حفاظت شده باز گشته اند . برای اعلام کامل نتیجه به دست آمده از این آزمایش ها ، نیاز به جمع آوری داده های بیشتر است تا اطلاعات موثق باشند . “

دیوید اولسون (David Olson) از زیست شناسانی که در این پروژه تحقیقاتی فعالیت داشته ، نیز در رابطه با استفاده از این نوآوری در حفاظت از فیل ها می گوید : ” فیل ها جانوران باهوشی هستند و پس از مدتی به صدای این هواپیمای بدون سرنشین که مانند صدای زنبور است ، عادت خواهند کرد . از این رو، برنامه ریزی شده تا در زمان پرواز ، این هواپیما علاوه بر ایجاد صدای وزوز، به پخش کردن پودر فلفل نیز بپردازد . ” قابل ذکر است که فیل ها از فلفل بدشان می آید .

دیوید اولسون در توضیح این مساله می گوید : ” من فکر می کنم فیل ها آن قدر باهوش هستند که بدانند شب هنگام زنبورها پرواز نمی کنند و با آرامش به خوردن هندوانه و ذرت در کشتزارها مشغول می شوند . من معتقد هستم فیل ها خیلی زود به این صدا عادت خواهند کرد و به همین دلیل ، با پخش کردن مقدار کمی پودر فلفل در هوا می توان به آنها هشدار داد و آنها را از خطر دور ساخت .  “

علاوه بر این اولسون معتقد است که در محافظت فیل ها ، هواپیماهای بدون سرنشین گزینه بسیار خوبی محسوب می شوند چرا که هزینه نگهداری آنها کم بوده و می توانند در شرایط سخت حیات وحش دوام بیاورند .

یکی دیگر از نکات مثبت و مهم استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در محافظت فیل ها این است که میزان خطر کمتری نگهبان ها و فیل ها را تهدید خواهد کرد . با آموزش های لازمی که برای کاربرد این هواپیماهای بدون سرنشین به نگهبان داده می شود ، به طور قطع نگهبانان کمتر مجبور خواهند شد تا با فیل های وحشی روبرو شوند و خطرات ناشی از این مساله برای هر  دو گروه ( نگهبانان و فیل ها ) کاهش پیدا خواهد کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا