اسب ها چگونه احساساتشان را بیان می کنند

محققان در بخش رفتارشناسی حیوانات در موسسه ETH زوریخ دریافتند که شیهه اسب از دو فرکانس کاملا جدا و مستقل تشکیل شده است که به گفته الودی بریفر، سرپرست پروژه، یکی از فرکانس ها احساس مثبت و یا منفی را نمایش می دهد و دیگری شدت احساسات را نشان می دهد.

این پدیده تا به امروز در هیچ یک از مطالعات گذشته آواشناسی مطرح نشده است. بریفر معتقد است که با گوش دادن عادی می توان تفاوت این فرکانس ها را متوجه شد. آواهای دو فرکانسی معمولا در پستانداران کمتر یافت می شود. بریفر در این زمینه می گوید: هنوز چگونگی تولید همچین صدای پیچیده توسط اسب از سوالات محققان است ولی محققان گمان می کنند که این دو فرکانس بر اثر لرزش غیر همزمان تار های صوتی ایجاد می شود.

محققان برای مطالعه بیشتر رفتار اسب و همچنین درک احساسات اسب، 20 نمونه اسب را در موقعیت های مثبت و منفی مورد آزمایش قرار دادند. این مطالعات برای شناختن عکس العمل های اسب در هنگام جدا شدن از گله و همچنین باز گشتن به گله صورت گرفته است. محققان رفتار و صدای اسب را توسط دوربین و میکروفن به ثبت رساندند و همچنین شرایط فیزیکی اسب مانند تپش قلب، درجه حرارت بدن و تنفس نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان می دهد بهترین راه برای درک احساسات، اندازه گیری ضربان قلب، تعداد تنفس و صدای اسب با فرکانس پایین است. هنگامی که اسب تحریک می شود، قلبش بیشتر می تپد، تنفس آن افزایش می یابد و شیهه هایی با فرکانس پایین تولید می کند. این تغییرات در هنگام رخداد های مثبت و منفی در اسب اتفاق می افتد.

شدت احساسات توسط مدت زمان شیهه و حالت قرار گیری سر بیان می شود. هنگامی که مدت زمان شیهه کوتاه و سر به طرف پایین خم شود، اسب احساس مثبتش را ابراز می کند و همچنین اگر مدت زمان شیهه طولانی تر و حالت سر به سمت بالا باشد، اسب احساسات منفی خود را نشان می دهد.

این پژوهش برای درک بهتر رفتار حیوان به صاحبان اسب و دامپزشکان اجازه می دهد که رفتار متقابل مناسبی و موثری را برای حیوان در نظر بگیرند. در اصل این پژوهش زیر مجموعه ای از پژوهشی کلی تر در مورد تفاوت بیان احساسات حیوانات اهلی و وحشی است که با مقایسه رفتار حیوانات خانگی و گونه های وحشی آن صورت می گیرد.