افزایش بودجه پارک‌های علم و فناوری

به گزارش ایسنا ، محمد فرهادی روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه ساخت برج فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری، گفت: دانشگاه‌ها براساس وسعت، رتبه و سایر شاخص‌ها ردیف بودجه خاص خود را دارند که از دو میلیارد تومان تا چند صد میلیارد تومان متغیر است.

فرهادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ساماندهی مراکز دارای آمادگی برای برپایی کنکور سراسری، اضافه کرد: پیگیر ساماندهی مراکز دارای آمادگی برای کنکور و تست زنی هستیم؛ مراکز بدون مجوز پلمب و سایر مراکز نیز اطلاعاتشان ثبت و ساماندهی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان، تصریح کرد: اولین و جامع‌ترین پارک علم و فناوری ایران در اصفهان قرار دارد که در آن پنج هزار فارغ التحصیل به صورت مستقیم کار می‌کنند و شرکتهای مستقر در این مرکز توانسته‌اند دستاوردهای بسیاری داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر رویکرد فناورانه وزارت علوم گفت: مراکز رشد بسیار مهم هستند و باید از آنها حمایت شود.

فرهادی با اشاره به بودجه‌های مراکز پژوهشی، گفت: به اعتبارات پارک‌های علم و فناوری هنوز آنچنان که باید و شاید توجه نشده است و از این رو درصدد هستیم تا بودجه پارک‌ها را در برنامه ششم از یک درصد بودجه وزارت علوم به پنج درصد برسانیم.

وی با اشاره به رتبه علمی ایران در جهان، ادامه داد: در چند ماه اول سال 2015 براساس پایگاه استنادی اسکوپوس، رتبه علمی ایران از 17 به 16 رسیده است و در منطقه جایگاه اول را کسب کرده که در میان کشورهای غیرمتعهد رتبه دوم را دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: سهم ایران در تولید علم جهان 1.54 درصد شده که نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است.

با اشاره به برنامه های وزارت علوم در سال جاری، اظهار کرد: اکنون زمان آن است که از تحقیقات به سمت تولید ثروت و فناوری حرکت کنیم و شاخص‌ترین برنامه وزارت علوم در برنامه ششم، تبدیل علم به ثروت است.

وی با اشاره به راهکارهای تبدیل علم به ثروت، افزود: توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و همچنین جهت گیری دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه نسل سوم که دانشگاه مأموریت گرا و کارآفرین است، از جمله راهکارهای تبدیل علم به ثروت است.

وزیر علوم گفت: افزایش بودجه دولتی و تولید محصولات دانش بنیان از جمله راهکارهای دیگری است که منجر به تبدیل علم به ثروت در بخش پژوهش و فناوری می‌شود.

فرهادی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیانی که در شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان فعالیت می‌کنند، از راه محصولات خود به تولید ثروت و درآمدزایی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاه‌هایی که به صورت سرپرست اداره می‌شود به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده‌اند، افزود: هنوز نوبت رسیدگی به سرپرست دانشگاه ها نرسیده اما در دستور جلسات قرار دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر توسعه مراکز رشد علوم انسانی، اظهار کرد: در سال جاری دو الی سه مرکز رشد علوم انسانی در کشور به فعالیت مشغول می‌شوند.

فرهادی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر روند اعطای مجوز سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها، افزود: هر دانشگاهی هیأت نظارت دارد و مجوز سخنرانی‌ها توسط این هیأت سه نفره تأیید می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا