نظام آموزشی و پژوهشی کشور بیشتر عرضه محور است

به گزارش سیناپرس، دکتر مصطفی قانعی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه نظام آموزش و پژوهش در کشورمان بیشتر بر مبنای عرضه شکل گرفته است، افزود: این بدان معنی است که در ازای تحویل فارغ التحصیل یا مقاله، تقاضا و مشتری وجود ندارد

وی اظهارکرد: این درحالی است که وجود مشتری به عنوان مطالبه گر، امر کیفیت را بالا می‌برد و عرضه کنندگان را مجبور به رقابت می‌کند.
قانعی با ذکر مثالی به پیشرفت های تکنولوژیک در عرصه دفاعی و ساخت انواع و اقسام تجهیزات کاربردی در این عرصه همچون ساخت انواع ماهواره، پهباد، رادارها و تجهیزات الکترونیکی اشاره و گفت: این اتفاق تنها به دلیل وجود تقاضا و مشتری که همان وزارت دفاع بود که برای آنها در مقایسه با تامین این تجهیزات از خارج از کشور بسیار مقرون به صرفه بود و همچنین تزریق بودجه وسرمایه مناسب بود.
وی در ادامه اظهارکرد:بنابراین نمی توان اعضاء هیات علمی و دانشمندان را متهم کرد که آنها قدمی برای تبدیل دانش و علم خود به فناوری برنداشته اند، چراکه هرچا مطالبه ای بوده و حمایت مالی مناسبی نیز صورت گرفته آنها بسیار موفق عمل کرده اند.
قانعی با اشاره به مشکلات موجود در صنایع خودرو سازی کشورمان در طول سالهای گذشته و برآورده نکردن انتظارات گفت: در حالیکه اگر خودروسازان برای تولید فناوری و به روز رسانی این صنعت با مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط برقرار و مطالبات خود را در قالب تقاضا و حمایت های مالی مطرح کرده بودند وضعیت این بخش به مراتب بهتر از وضعیت فعلی بود.
وی ادامه داد: در دهه های آتی صنایع خودروسازی ایران برای حضور در رقابت های جهانی نیازمند حضور بخش خصوصی و رقابت است که این بخش نیز برای پیروزی به استفاده از توان علمی و پژوهشی دانشگاه ها رو خواهد آورد؛اما تا هنگامی که ساختار این بخش دولتی است رقابت برای آنها معنی ندارد و هرچه که تولید کند مشتری دارد بنابراین این مطالبه فناورانه نیز وجود ندارد که البته در باقی صنایع نیز وضع به همین شکل است.
رییس ستاد علوم زیست فناوری معاونت علمی و فناوری تاکید کرد: بخش علمی و پژوهش کشورمان در درجه اول نیازمند تقاضا و حمایت های مالی مناسب در درجه نخست است به طوریکه یک تقاضایی از سوی بخش صنعت باید مطرح و مطالبه شود و بعد هم بکارگیری مناسب ازاین علوم و پژوهش ها برای تجاری سازی و تولید فناوری است.

حمایت مالی از 140 پروژه دارای ریسک در حوزه زیست فناوری
قانعی همچنین در ادامه گریزی نیز به حوزه زیست فناوری معاونت علمی زد و در خصوص نحوه حمایت از تولیدات علمی و پژوهشی این بخش اظهارکرد:ما برای بودجه اولویت تعیین کرده ایم که به چه پژوهشی اعتبار و پول بدهیم به طوریکه دانشجویان دکترایی که در این زمینه ها تز بگیرند ما از آنها حمایت مالی خواهیم کرد.
رییس ستاد علوم زیست فناوری معاونت علمی و فناوری اظهار کرد:بنابراین ما پول به دانشجو و دکترا نمی دهیم بلکه در حقیقت آمدیم پایان نامه ها را هدایت کرده ایم به سمتی که از آنها نتیجه حاصل شود چراکه از قبل زیرساخت ها و مربی آن راآماده کرده ایم و می دانیم چطور پیش برویم.
وی ادامه داد: در بخش حمایت از مقالات علمی نیز آن دسته از مقالاتی که از آنها در دنیا بیشترین استفاده شده است حمایت خواهند شد چراکه همانطوری که رهبری فرمودند علم محصول فعالیت های بین المللی و جهانی است و متعلق به کسی نیست ما برای استفاده از علوم جدید با سایر کشورها در تعامل با یکدیگر هستیم و از تجربیات و داشته های یکدیگر استفاده می کنیم.
قانعی در ادامه نکته دیگری این است که ما در اقدامی نو کسانی که طرح فناورانه دارند حمایت می کنیم و در حال حاضرنزدیک به 140 پژوژه را به شکل ریسک پذیر حمایت می کنیم و برای انجام پروژه با آنها شریک شده و مربی و مکان برای آنها در نظر می گیریم تا کار به سرعت پیش رود.
رییس ستاد علوم زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد:از طرفی در حوزه صنعت و کشش بازار نیز ورودکرده ایم و برای محصولات زیستی به خصوص حوزه زیست مهارگرها و کودهای زیستی برای نخستین بار استاندارد تعیین و ابلاغ کرده است بنابراین هرکسی نمی تواند محصول بی کیفیت به بازار بدهد و ما از مردم محافظت می کنیم.
قانعی با اشاره به اینکه، تاکنون در هیچ جای دنیا روی زیست مهارگرها و استانداردهای آن کار نشده است، اظهارکرد: در حال حاضر دفع آفات میوه‌ها و محصولات گیاهی از طریق سموم شیمیایی صورت می گیرد اما در این روش جدید با استفاده از فناوری زیستی برای مهار این آفات از یک روش بیولوژیک استفاده می‌شود که هیچ‌گونه خطرات زیستی و مخاطرات سلامتی بدنبال ندارد.
وی همچنین با اشاره به حمایت وزارت بهداشت و کمک آنها برای خرید محصولات دارویی به قیمت مناسب و حمایت از محصولات تولید داخلی اظهارکرد: این اتفاقات باعث می شود که در حوزه زیست فناوری ما رتبه خوبی را در سطح جهان و آسیا داشته باشیم. که جمع این ها مدیون برنامه ریزی جامعی است که انجام شده است.
رییس ستاد علوم زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در ادامه گفت:ما در حوزه علمی زیست فناوری در دنیا دارای رتبه 14 هستیم در منطقه رتبه اول هستیم و 30 درصد تولید علم در منطقه متعلق به ایران است. از لحاظ فناوری نیز در آسیا رتبه سوم را دارا هستیم و در منطقه رقیب نداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا