كشف گاز كربنيك

در چنین روزی در سال ۱۷۵۷ میلادی گاز کربنیک توسط" ژوزف بلاک "شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی کشف شد.وی آن را ازمخلوط کردن آهک با منیزی بدست آورده بود .گاز کربنیک از سوختن مواد آلی و تجزیه آنها ایجاد می گردد. انسان و حیوانات در اثر تنفس از طریق ریه گاز کربنیک خارج می نمایند.مقدار گاز کربنیک در هوا خیلی کم است و اگر مقدار آن در هوای تنفسی به ده درصد برسد ایجاد علائم شدید و خفگی می نماید.ازدحام در اطاقهای در بسته و پر دود ، محلهای شلوغ با پنجره های بسته ایجاد این نوع مسمومیت می نماید علائم مسمومیت آن عبارتند از سردرد شدید , ریزش عرق , تار شدن چشمها , سرگیجه , لرزو بالاخره اغما و مرگ.

دی‌اکسید کربن یا گازکربنیک با فرمول شیمیایی CO2از ترکیب کربُن با اکسیژن به‌ دست می‌‌آید. گاز کربنیک بر اثر احتراق زغال و مواد آلی در مجاورت اکسیژن، تخمیر مایعات، تنفس حیوانات و گیاهان و غیره به دست می‌آید.

گیاهان از آن در فرایند فتوسنتز برای فرآوری کربوهیدرات‌ها بهره می‌برند و با گرفتن آن، از خود اکسیژن بیرون می‌دهند CO2 حاضر در اتمسفر در نقش یک سپر حرارتی برای زمین کار می‌کند و با اثر گلخانه‌ای طبیعی خود، از سرما در زمین جلوگیری می‌کند. اگرچه تراکم‌های بالای کربن دی‌اکسید در جو زمین، که با سوختن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، به عنوان آلاینده جوی شناخته می‌شود.

گازهای گلخانه‌ای که کربن دی‌اکسید نیز یکی از آنهاست باعث می‌شود که اشعه‌های خورشید با طول موج بالا و از ابرها که آنها نیز جز گازهای گلخانه‌ای هستند بگذرند و بعد از برخورد به سطح زمین بازتاب شده و طول موج آن کاهش می‌یابد و از پرتوهای فرابنفش به فروسرخ تبدیل می‌گردد.

پرتوهای فروسرخ خطرناک نیستند و بعد از برخورد به گازهای گلخانه‌ای باز می‌گردند و نمی‌توانند از آنجا عبور کنند و باعث گرم شدن می‌شوند.