درگذشت ارویل رایت

اُرويل كه چهار سال از برادرش ويْلبِر كوچك‏تر بود. آنها فرزندان كشيشي بودند كه وي به سبب تنگ‏دستي نمي‏توانست وسيله تحصيل آنان را فراهم آورد. از اين رو اين دو برادر كه به كارهاي فني و ساختمان موتورها و ماشين‏ها علاقه‏ مند بودند يك كارگاه دوچرخه سازي تأسيس كردند. زماني كه اُرْويل رايت، هفت ساله بود، شخصي يك اسباب سازي به شكل بالگرد به وي داد كه پس از كوك كردن، كمي به هوا مي‏رفت. اين بازي‏چه چنان اُرويل را شيفته خود ساخت كه بر آن شد خود، بالگرد بزرگ‏تري بسازد. اُرويل مي‏پنداشت اگر بتواند بالگرد بزرگي بسازد خواهد توانست با آن پرواز كند. علاقه روز افزون او به پرواز باعث شد كه هر روز بادبادكي درست كند و آن را به پرواز در آورد.

از اين رو به زودي به ساختن بادبادك ‏هاي جعبه‏ اي كه مي‏توانستند بسيار بالا بروند، توفيق يافت. اُرويل پس از آنكه از جريان ساخت بالن‏هاي پرنده در آلمان مطلع شد، با كمك برادرش ويلبر، هواپيماي بي‏موتور كوچكي ساخت و آن را به پرواز درآورد، ولي آنان پس از چندي متوجه شدند كه با اين وسيله كسي قادر به پرواز نخواهد بود چرا كه اين هواپيما فقط تابع جريان باد است. از اين رو به تكميل بادبادك جعبه‏ اي خود پرداختند. تكميل اين بادبادك باعث ساخت هواپيماي بي‏موتور ديگري گرديد كه تا حدودي قابل كنترل بود.

برادران رايْت در سال 1899م با اين هواپيما پرواز كردند. با اين حال از تلاش دست بر نداشتند و بالاخره پس از زحمات فراوان،  روي هواپيماي خود موتور نصب كردند. سرانجام در روز هفدهم دسامبر 1903م آرزوي ديرينه آنان تحقق يافت و اولين هواپيماي موتوردار جهان به مدت 59 ثانيه در آسمان پرواز كرد. پس از اين پرواز، برادران رايت شهرتي فراگير يافتند، با اين حالْ باز هم براي تكميل اختراع خود تلاش كردند تا اين‏كه در پروازهاي بعد، موفق به ثبت ركورد پرواز 56 دقيقه در آسمان گرديدند.

هر چند ويلبر رايت در سال 1912م درگذشت ولي اُرويل مدت‏ها بعد از او دنباله اختراع بزرگ خود را گرفت و در تكميل بيشتر آن كوشيد و جهان را با دنياي هواپيما آشنا كرد. اُرويل رايت پس از ده‏ها سال تلاش خستگي‏ ناپذير سرانجام در 30 ژانویه 1948م، درست 45 سال پس از آزمايش موفقيت‏ آميز اولين پرواز هواپيماي موتوردار جهان، در اوج شهرت و افتخار در 77 سالگي درگذشت. ساخت هواپيماهاي غول پيكر و سريع امروزي و جابجايي فوري بار و مسافر در اقصي نقاط عالم، مرهون تلاش‏هاي فراوان برادران رايت است.

 

منبع:راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا